maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 09 september 2024

Volvo komt met elektrische truck met 600 kilometer actieradius

Tot 600 km op één acculading. Dit is hoe ver Volvo’s volgende generatie zware elektrische trucks kan rijden. De grotere actieradius betekent een doorbraak voor emissievrij langeafstandstransport.

De elektrificatie van zware trucks zet wereldwijd door. Volgend jaar introduceert Volvo een nieuwe langeafstandsversie van de FH Aero Electric die tot 600 km kan rijden op één acculading. Hierdoor kunnen transportbedrijven elektrische trucks inzetten op interregionale en langeafstandsroutes. Voor veel toepassingen is het daarbij mogelijk een volledige werkdag te rijden zonder tussentijds te hoeven bijladen. De verkoop van de nieuwe Volvo FH Aero Electric start in de tweede helft van 2025.

Nieuwe aandrijflijntechnologie

De basis voor het bereik van 600 kilometer is Volvo’s nieuwe aandrijflijntechnologie. De zogenaamde e-as creëert ruimte voor meer accupakketten. Efficiëntere batterijen, een doorontwikkeld batterijmanagementsysteem en de algehele efficiëntie van de aandrijflijn dragen verder bij aan de grotere actieradius.

Middelzware en zware elektrische trucks

Volvo Trucks heeft inmiddels zowel middelzware als zware elektrische trucks, in totaal zijn er acht batterij-elektrische modellen. Het brede productaanbod maakt het mogelijk om stads- en regionale distributie, bouw, afvalverwerking en dus ook langeafstandstransport te elektrificeren. Volvo heeft tot nu toe meer dan 3.800 elektrische trucks geleverd aan klanten in 46 landen over de hele wereld.

Impact op klimaat

“De transportsector vertegenwoordigt zeven procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Elektrische trucks zijn belangrijke instrumenten om de impact op het klimaat te verkleinen. Naast de belangrijke milieuwinst die elektrische trucks opleveren, bieden ze vrachtwagenchauffeurs een betere werkomgeving, met veel minder lawaai en trillingen”, zegt Roger Alm.

Drie verschillende aandrijflijnen

Volvo Trucks streeft naar fossielvrij transport om de doelstelling van netto nul-uitstoot in 2040 te behalen met een driesporenstrategie. Daarbij zet het in op drie verschillende aandrijflijnen: batterij-elektrisch, brandstofcel-elektrisch en verbrandingsmotoren die hernieuwbare brandstoffen gebruiken, zoals groene waterstof, biogas of HVO.

Opladen

Onlangs bracht Volvo ook een nieuwe service voor het opladen van elektrische trucks op de markt.

De nieuwe service Charging Management van Volvo Trucks helpt transportbedrijven bij het efficiënt monitoren van het laden van elektrische trucks op het eigen terrein. Het zorgt ervoor dat de trucks binnen de vloot voldoende opgeladen zijn voor geplande werkzaamheden en het vermindert het aantal ongeplande laadsessies. De dienst draagt daardoor bij aan een hogere productiviteit en uptime.

Laadplan

Met Charging Management kunnen oplaadsessies via het platform Volvo Connect worden gepland, beheerd en gerapporteerd. Het biedt een visueel overzicht van het laadproces van de vrachtwagens en inzicht in het accuniveau en de laadstatus. Ook is het mogelijk om een laadplan te maken, waarbij berekend wordt wanneer de voertuigen aan de lader moeten om te beginnen met opladen en wanneer de accu’s vervolgens naar verwachting vol zijn. De truck gaat laden wanneer deze wordt aangesloten aan de laadpaal. Afwijkingen van het plan worden aan de gebruiker gemeld, om een laag batterijniveau te voorkomen. Rapporten over laadsessies van zowel voertuigen als laders zijn beschikbaar voor follow-up.

Transparantie

“Opladen is een belangrijk aspect bij het gebruik van een elektrische vrachtwagen. Als transportbedrijf wil je er zeker van zijn dat je trucks opgeladen zijn en klaarstaan voor de volgende transportmissie. Het opvolgen van het laadproces is ook belangrijk, om te kunnen zien of er afwijkingen zijn. Deze service helpt de vervoerders hierbij”, zegt Johan Östberg, Electromobility Service Owner bij Volvo Trucks.

Bron en foto’s: Volvo trucks

Lees ook: Prototype van grootste waterstof aangedreven mijnbouwvoertuig ter wereld gerealiseerd

Deel dit artikel

Meer nieuws

Robot van Deense O-Robotics ruimt straten op

Robot van Deense O-Robotics ruimt straten op

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 18-12-2024
(productnews)
De Deense startup O-Robotics ontwikkelt een robot die geheel autonoom straten en stoepen kan schoonmaken. De robots...
De Deense startup O-Robotics ontwikkelt een robot die geheel autonoom straten en stoepen kan schoonmaken. De robots verwijdert onkruid, ruimt straatafval op en maakt straten sneeuwvrij. O-Robotics is een startup...
Algemeen / 18-12-2024
Lees meer

Grootste fractie Europarlement wil streep voor verbod op verbrandingsmotor

(productnews)
Als het aan de grootste fractie in het Europees Parlement ligt, de centrumrechtse EVP, gaat er een streep door het verbod op...
Als het aan de grootste fractie in het Europees Parlement ligt, de centrumrechtse EVP, gaat er een streep door het verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor in 2035....
Automotive / 16-12-2024
Lees meer

Nieuw multifunctioneel zonneraam wekt stroom op door licht te weerkaatsen

Nieuw multifunctioneel zonneraam wekt stroom op door licht te weerkaatsen

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 16-12-2024
(productnews)
Er is een nieuw type raam ontwikkeld en getest dat stroom opwekt en tegelijkertijd de warmte en lichtinval regelt. Dit is...
Er is een nieuw type raam ontwikkeld en getest dat stroom opwekt en tegelijkertijd de warmte en lichtinval regelt. Dit is gedaan door onderzoekers van het ZIEZO-project, geleid door TNO....
Bouw & Constructie / 16-12-2024
Lees meer

PBL: ‘Nederland op koers om streefdoel van 35 TWh aan wind- en zonneparken in 2030 te halen’

(productnews)
Het vermogen van wind- en zonneparken groeit snel, blijkt uit cijfers van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Naar...
Het vermogen van wind- en zonneparken groeit snel, blijkt uit cijfers van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Naar verwachting wekken bestaande parken in 2030 zo’n 30 TWh op jaarbasis...
Energie / 16-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven