Het Amerikaanse ministerie van Handel komt naar verwachting op korte termijn met een verbod op het gebruik van software ontwikkeld in een ‘buitenlandse staat die zorgen oplevert’ in autonome en met internet verbonden voertuigen. Het gaat verluid onder meer om China. De wetgeving is gericht op voertuigen met SAE-level 3 autonomie en hoger.
Dit meldt Reuters op basis van bronnen. Een dergelijk verbod zou een flinke tegenslag zijn voor Chinese autofabrikanten. Niet alleen mogen zij hierdoor geen voertuigen met Chinese software voor zelfrijdende mogelijkheden op de Amerikaanse markt brengen, ook mogen zij dergelijke software niet meer testen op de Amerikaanse wegen.
De maatregelen zijn specifiek gericht op voertuigen met SAE-level 3 autonomie en hoger. Dit niveau omschrijft autonomie waarbij het voertuig in specifieke situaties zelfstandig kan rijden. Bestuurders mogen hun handen van het stuur halen en iets anders doen. Zij moeten echter altijd in staat zijn snel de controle over het stuur weer over te nemen.
Ook op voertuigen met SAE-level 4 en 5 is de vermeende wetgeving van toepassing. SAE-level 4 zijn voertuigen die bijna altijd autonoom kunnen rijden. Indien het voertuig zich binnen zijn Operational Design Domain (ODD) bevindt, mogen gebruikers iets anders doen. Het ODD is het domein waarbinnen een (deels) zelfrijdende voertuigen opereert. Het gaat daarbij onder meer om specifieke weers- en wegomstandigheden.
SAE-level 5 is het hoogste niveau van autonomie op de schaal van SAE. Een auto met SAE-level 5 is altijd en in iedere situatie zelfrijdend.
De bronnen van Reuters melden dat de Amerikaanse overheid het verbod nog deze maand van kracht willen laten worden. Dat zou betekenen dat autofabrikanten op korte termijn zullen moeten aantonen dat de software die in hun voertuigen met SAE-level 3 autonomie of hoger geen software van Chinese makelij gebruiken.
Daarnaast melden de bronnen dat ook voertuigen met geavanceerde draadloze communicatiemodules van Chinese makelij van de Amerikaanse wegen worden verbannen.
China is het enige land dat door de bronnen van Reuters bij naam wordt genoemd. De wetgeving is echter gericht op landen waarover de VS zich ‘zorgen’ zeggen te maken. Het ministerie van Handel meldt in een toelichting aan Reuters dat het specifiek gaat om ‘nationale veiligheidsrisico’s gerelateerd aan het gebruik van verbonden technologieën in verbonden voertuigen’.
Het Bureau of Industry and Security, onderdeel van het Amerikaanse ministerie van Handel, werkt aan een voorstel voor het verbod. Dit verbod wordt naar verluid voorgelegd aan de automotive-industrie, dat de gelegenheid krijgt hierop te reageren.
De Chinese ambassade in het Amerikaanse Washington is kritisch. Het stelt onder meer dat alleen eerlijke concurrentie kan leiden tot technologische vooruitgang. Het roept de VS op zich aan de marktprincipes en internationale handelsregels te houden, en een gelijk speelveld te creëren voor alle landen. Ook kondigt de ambassade aan dat China zijn rechten en belangen ‘sterk zal verdedigen’.
De Amerikanen nemen al langer maatregelen tegen Chinese autofabrikanten. Zo voerden de Amerikaanse overheid in mei al een importheffing van 100% in op elektrische voertuigen (VS) van Chinese makelij. Dit is een forse verhoging ten opzichte van de importheffing van 25% die voorheen gold. Het beschuldigt China van oneerlijke handelspraktijken met betrekking tot onder meer intellectueel eigendom. Met de importheffing van 100% – die ook is ingevoerd op onder meer Chinese chips, bepaalde staal- en aluminiumproducten, accu’s en onderdelen voor accu’s – zeggen de VS China te willen motiveren afscheid te nemen van deze handelspraktijken.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Florian Kurz via Pixabay