De Amerikaanse overheid wil lokale autofabrikanten stimuleren de transitie te maken naar duurzame brandstoffen, waaronder elektrificatie. In totaal stelt het Amerikaanse ministerie van Energie 12 miljard dollar aan subsidies beschikbaar voor autofabrikanten.
Het geld is bedoeld om autofabrikanten te ondersteunen met het aanpassen van hun fabrieken voor de productie van voertuigen met een duurzame aandrijving. Denk hierbij aan elektrische en hybride voertuigen, maar ook aan auto’s die op waterstof rijden.
Met behulp van de subsidie willen de Amerikanen het aandeel van elektrische voertuigen op de Amerikaanse wegen gaan vergroten. Als het aan de Amerikaanse regering ligt is in 2030 minimaal de helft van alle nieuwe verkochte auto’s elektrisch.
Het geld is ook bedoeld om de werkgelegenheid in regio’s die sterk afhankelijk zijn van de automotive-sector te waarborgen. Zo moeten autofabrikanten door de transitie naar duurzame brandstoffen hoge kosten maken. Met behulp van subsidies wil de Amerikaanse overheid zeker stellen dat fabrikanten personeel in dienst houden, en de transitie de werkgelegenheid niet aantast.
De elektrificatie van het Amerikaanse wagenpark gaat relatief traag. Zo was in het eerste kwartaal van 2023 ongeveer 7% van de verkochte voertuigen voorzien van een elektrische aandrijving, blijkt uit cijfers van het automotive service-organisatie Cox Automotive. Ter vergelijking: In Nederland was in 2022 al 26% van alle verkochte voertuigen volledig elektrisch, blijkt uit cijfers van RAI Vereniging.
In de Europese Unie (EU) is geen vergelijkbare subsidie voor autofabrikanten vergelijkbaar. Wel zijn subsidies voor de aanschaf van een EV beschikbaar. Ook in de VS zijn er plannen voor een dergelijk subsidie; de Amerikaanse overheid kondigde in augustus 2022 als onderdeel van de Climate and Energy Bill subsidies voor de aanschaf van EV’s aan.
De EU maakt zich zorgen over deze Amerikaanse plannen en spreekt onder meer het discrimineren van buitenlandse producten. De subsidie is beschikbaar in de vorm van een belastingvoordeel van ongeveer 7.500 dollar. Dit voordeel is beschikbaar voor auto’s die lokaal geen CO2 uitstoten. Alleen auto’s waarvan de materialen die gebruikt worden voor de accu’s afkomstig zijn uit de Verenigde Staten (VS) komen in aanmerking.
Met name deze laatste bepaling is de EU een doorn in het oog. Miriam Garcia Ferrer, woordvoerder van de Europese Commissie, sprak eerder over discriminatie van buitenlandse producten ten opzichte van producten van Amerikaanse bodem. Ook wijst zij op de handelsregels van de WTO, waarmee de Amerikaanse subsidie niet in lijn zou zijn.
De EU benadrukt niet tegen Amerikaanse subsidies op EV, maar hekelt de wijze waarop de Amerikanen deze subsidies willen verstrekken. Dit moet op een eerlijke en niet-discriminerende manier zijn, stelt de EU.
Door: Wouter Hoeffnagel
Foto: Goran Horvat via Pixabay