Atlas Technologies, dat de bouw van de elektrische voertuigen van Lightyear voor rekening nam, is failliet. Curator Reinoud van Oeijen onderzoekt of er een manier is om het Lightyear-concept te continuëren. Ook richt de curator zich op de positie van de werknemers van Atlas Technologies.
Lightyear kondigde in 2016 zijn vlaggenschip Lightyear 0 aan. Het gaat om een volledig elektrisch voertuig, dat op zijn dak is voorzien van zonnepanelen. Met behulp van deze zonnepanelen kan het voertuig opladen tijdens het rijden of op een parkeerplaats, zonder hiervoor op een laadpaal te hoeven zijn aangesloten. Dit vergroot het bereik van het voertuig. De opbrengst van de zonnepanelen is afhankelijk van de locatie waar de Lightyear 0 gebruikt wordt. Op zonnige locaties is het bereik dat het voertuig hiermee genereert groter dan op minder zonnige locaties.
Het prijskaartje van de Lightyear 0 was met 302.500 euro relatief hoog. Hoeveel exemplaren van het voertuig er zijn gekocht is niet bekend. De productie is in november 2022 in Finland van start gegaan. In totaal wilde Lightyear 946 exemplaren van de Lightyear 0 bouwen.
Moederbedrijf Lightyear vroeg op 23 januari echter uitstel van betaling aan. Het kondigde toen aan de ontwikkeling van zijn vlaggenschip Lightyear 0 stil te leggen. Het bedrijf wilde zich volledig toeleggen op de ontwikkeling van de Lightyear 2. Dit voertuig is net als zijn grote broer voorzien van zonnepanelen op zijn dak. Met een prijskaartje van minder dan 40.000 euro is dit voertuig echter gericht op een andere doelgroep.
“We steken nu al onze energie in het bouwen van Lightyear 2 om het op tijd beschikbaar te maken voor klanten”, meldde CEO Lex Hoefsloot. Onder meer leasemaatschappij Arval wilde in Lightyear investeren, maakte Lightyear toen bekend.m
Zo ver bleek het echter niet te komen. Een week later – op 27 januari 2023 – is Atlas Technologies BV failliet verklaard. Atlas Technologies is een dochteronderneming van Lightyear en verantwoordelijk voor de productie van de Lightyear One. Bij het bedrijf ruim ruim 620 mensen werkzaam, die hierdoor hun baan kwijt kunnen. Indien het tot een doorstart komt kan een deel van hen mogelijk weer in dienst treden. De curator meldt te gaan beoordelen hoe het concept van Lightyear kan worden voortgezet.
Het intellectueel eigendom van Lightyear zit in het moederbedrijf Lightyear, dat niet failliet is verklaard. Ook de dochter van Lightyear die zich richt op de productie van zonnepanelen is niet getroffen. Bij dit onderdeel zijn zo’n 30 medewerkers in dienst, die hun baan behouden. Lightyear hoopt dan ook de productie van de Lightyear 2 te kunnen voortzetten. Dit model moet vanaf 2024 of 2025 van de productieband rollen.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Lightyear