Het Duitse ZF Friedrichshafen neemt een belang van 60% in het Nederlandse 2getthere. Met deze investering wil ZF Friedrichshafen zijn aanwezig op de Mobility as a Service markt en automated guided vehicle (AGV) markt vergroten.
ZF Friedrichshafen is een Duitse leverancier van aandrijf- en chassistechnologie die wereldwijd actief is. Het bedrijf levert naar eigen zeggen oplossingen voor de ‘mobiliteit van de toekomst’. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld oplossingen voor de automotive industrie, maar ook om technologie voor de railsector, scheepvaartindustrie, luchtvaartsector en machinebouw.
2getthere is een van oorsprong Nederlands bedrijf dat naast zijn hoofdkantoor in Utrecht over vestigingen beschikt in San Francisco, Dubai en Singapore. Het bedrijf levert geautomatiseerde transportsystemen en is onder meer bekend van de ParkShuttle verbinding tussen het metrostation Kralingse Zoom in Rotterdam en het bedrijvenpark Rivium in Capelle aan den IJssel. Deze lijn werd in 1999 opgezet. Begin 2018 maakte 2getthere bekend dat de lijn in totaal ruim zes miljoen passagiers heeft vervoerd; per dag maken naar schatting zo’n 2.400 reizigers gebruik van de Parkshuttle.
Begin 2018 werd bekend dat de ParkShuttle-lijn wordt uitgebreid. Waar de voertuigen voorheen uitsluitend op een traject reden dat is afgesloten voor overig verkeer, wordt het traject nu uitgebreid met een route die deels over de openbare weg loopt. Dit nieuwe traject moet vanaf 2020 beschikbaar zijn en loopt naar een station bij de Van Brienenoordbrug, waar reizigers kunnen overstappen op de Waterbus. Deze Waterbus verbindt (Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht) met Rotterdam. De ParkShuttle verbindt de Waterbus met het Rotterdamse metronetwerk.
Daarnaast heeft 2getthere begin 2018 verschillende deals gesloten voor de uitrol van autonome shuttlediensten. Zo gaat het bedrijf op Brussels Airport een dergelijke dienst opzetten, waarbij reizigers volledig autonoom over de openbare weg worden vervoerd tussen de luchthaven en parkeergelegenheden. Brussels Airport wordt hiermee de eerste Europese luchthaven die autonome shuttles op de openbare weg inzet.
Ook sloot het Nederlandse bedrijf een deal met Nanyang Technological University (NTU Singapore) en SMRT Services voor de uitrol van zijn Group Rapid Transit (GRT) voertuigen – zoals de autonome voertuigen van 2getthere worden genoemd – op de NTU Smart Campus in Singapore. De autonome voertuigen worden vanaf dit jaar ingezet op de campus en geïntegreerd in het bestaande transportnetwerk van de universiteit.
“2getthere heeft meer dan drie decennia aan ervaring in de markt voor autonome passagiersvoertuigen, evenals unieke software- en technische competenties. Deze overname ondersteunt onze strategie om een leidende leverancier van autonome transportsystemen te worden in de snelgroeiende nieuwe mobiliteitsmarkt”, licht Wolf-Henning Scheider, Bestuursvoorzitter bij ZF Friedrichshafen, toe.
De investering in 2getthere is onderdeel van een bredere reeks investeringen die als doel hebben de aanwezigheid van ZF Friedrichshafen in groeimarkten als Mobility-as-a-Service, autonome tranportsystemen en deelvoertuigen te versterken. De investering vult volgens het bedrijf eerdere investeringen aan, waaronder de joint-venture e.GO MOOVE die het bedrijf samen met e.GO Mobile oprichten. e.GO MOOVE richt zich op de productie van de e.GO Mover autonome minibus. Ook investeerde ZF Friedrichshafen eerder in Transdev, een leverancier van geïntegreerde mobiliteitsoplossingen.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: ZF
Bron: 2getthere