De zonne-auto van het Nederlandse bedrijf Lightyear komt er definitief en rijdt als alles goed gaat in 2020 op de Nederlandse wegen. De start-up heeft een succesvolle eerste investeringsronde achter de rug, heeft een partnership gesloten met een groot Duits automotive bedrijf en de eerste bestellingen voor de solar-wagens inmiddels binnen. Een bijzonder product van Nederlandse makelij.
Het Nederlandse bedrijf Lightyear gaat een gezinsauto bouwen die rijdt op energie van de zon. Op de Hannover Messe eerder dit jaar maakte het bedrijf deze week bekend daarvoor 5 miljoen euro van investeerders te hebben aangetrokken. De startup werkt aan het eerste prototype, de Lightyear One. Deze moet in 2019 gereed zijn, waarna de eerste serieproductie volgens de planning in 2020 volgt.
De Lightyear One is een vierwielaangedreven elektrische gezinsauto. Net als andere elektrische voertuigen is de Lightyear One voorzien van een accu, die het mogelijk maakt energie die wordt opgewekt met behulp van de zonnepanelen op te slaan. Dankzij deze accu kan het voertuig bijvoorbeeld ook rijden gedurende de nacht. Doordat de zonnepanelen van de Lightyear One energie opwekken met behulp van de zon, is het actieradius afhankelijk van de plek waar je rijdt en welk seizoen het is. Zo stelt Lightyear dat het voertuig in het zonnige Hawaii 20.000 kilometer per jaar kan rijden op zonne-energie, terwijl dit in Amsterdam zo’n 10.000 kilometer zal zijn.
Het jonge bedrijf denkt dat de Lightyear One een goede aanzet kan zijn om de ontwikkeling van elektrisch rijden te versnellen. Daarbij wordt zeer nauwkeurig nagedacht over het ontwerp. “Het is geen elektrische auto met zonnepanelen op het dak”, zegt Tessie Hartjes, hoofd marketing & sales, bij Omroep Brabant. “Bij de Lightyear One zijn de zonnecellen geïntegreerd in een fraai vormgegeven auto. Verder maken we gebruik van lichte materialen en heeft de auto geen overbrengingssysteem met een as, dat houdt in dat we de motoren steeds kleiner kunnen maken.’
CEO Lex Hoefsloot zei eerder tegen Link Magazine het volgende over de totstandkoming: “De auto wordt een onafhankelijke entiteit omdat de energiebron is geïntegreerd in de auto zelf. Om het concept technisch haalbaar te maken, moet de auto ongelooflijk efficiënt zijn. Dit vereist een herontwerp van het chassis, de aandrijflijn en de aerodynamica. Daarom hebben we de afgelopen jaren een volledig native solar-elektrisch platform ontwikkeld. Met dit platform bereiken we een energie-efficiëntie die tot drie keer hoger is dan huidige EV’s in de markt. Deze efficiëntie, in combinatie met onze PV-zonnetechnologie, maakt een zonne-elektrische auto een haalbare oplossing voor miljoenen gebruikers over de hele wereld.”
Eerder werd al bekend dat Lightyear, opgericht door vijf studenten, sinds de start eind 2016 bijna 5 miljoen euro aan aandelenkapitaal heeft opgehaald. Recentelijk werd binnen zeven weken 2,5 miljoen euro binnengesleepd, bij elkaar gebracht door ruim zestig investeerders.
De financieringsronde voor de productieronde is inmiddels ook in gang gezet. In 2020 zouden dan de eerste auto’s over de weg moeten rijden. Lightyear liet eerder weten dat het bedrijf 30 miljoen euro nodig heeft om de eerste auto’s te kunnen bouwen. Momenteel worden ook de productiefaciliteit en het kantoor van Lightyear gebouwd. Deze komen op de Automotive-campus in Helmond
Begin augustus 2018 moeten de productiefaciliteit en het kantoor van Lightyear klaar zijn. Deze komen op de Automotive-campus in Helmond. Hier zullen het prototype van de Lightyear One en de eerste commerciële serie worden gemaakt. De serieproductie start naar verwachting 2020.
De verkoopprijs van de auto wordt 119.000 euro. Wie bij de eerste berijders wil horen kan nu al intekenen. De eerste 100 berijders betalen direct 119.000 euro voor de ‘Pioneer Edition’. Zij krijgen volgens informatie op de site in 2020 geleverd.
Je kan ook intekenen op de Lightyear One, de aanbetaling is dan 19.000 euro. Je betaalt dan nog een ton wanneer de Lightyear geleverd wordt. Dat is naar verwachting in 2021. Genoemde aankoopbedragen zijn exclusief belasting. Er zijn inmiddels al Lightyears besteld zijn. Onder andere Sioux, een bedrijf dat tevens betrokken is als investeringspartner, heeft een Lightyear One besteld.
CEO en medeoprichter van Lightyear Lex Hoefsloot komt van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Hij deed als student mee met een TU/e-team aan de World Solar Challenge. Dit is een tweejaarlijkse wedstrijd om 3000 kilometer te reizen door de woestijnen van Australië. De TU/e wist de wedstrijd al vaak te winnen.
In een bedrijfsfilm van Lightyear zei Hoefsloot zich in 2012 te realiseren dat het bouwen van een gezinsauto op zonne-energie met de toen al aanwezige technologie mogelijk zou zijn. Met vier andere Solar Team Eindhoven alumni, oud-studenten van de TU Eindhoven, begon Hoefsloot vervolgens de startup Lightyear.
Ze hadden voor de challenge de revolutionaire Stella & Stella Lux auto’s gebouwd. Deze vierzitters wisten de wedstrijd twee keer te winnen. In september 2016 presenteerde Lightyear zich aan de buitenwereld in Silicon Valley. Lightyear maakte toen bekend in 2019 een commerciële zonneauto op de markt te willen brengen.
Door: Kelly Bakker
Bron/foto: Business Insider/Link Magazine/Omroep Brabant/Lightyear