Belgische smoothiemachine wil Europa veroveren

Leesduur: +/- 4 min.
Nu staat er vaak een frisdrankmachine op het perron van het station of in een kantoorgebouw. Daar kan binnenkort zomaar eens een smoothie-machine voor in de plaats komen. Het Belgische bedrijf Alberts wil met haar "smoothie-robot" Europa veroveren en gezonder maken.

De Alberts smoothie-machine is simpel gezegd een automaat gevuld met pure en verse ingrediënten zoals diepvriesfruit en -groenten en gefilterd water. Consumenten kunnen bij de machine met een app hun eigen smoothie samenstellen of een keuze maken uit het assortiment. Precies hoe jij hem wilt.

De makers van de machine, drie voormalige ingenieursstudenten, willen dat hun geautomatiseerde smoothie-maker het mensen makkelijker maakt om gezonde keuzes te maken. “Al tijdens onze studententijd merkten we dat gezond leven niet altijd eenvoudig en toegankelijk was, je moest er echt tijd en geld in investeren”, aldus Glenn Mathijssen, een van de oprichters. “Als studenten zijn we lang op zoek geweest naar concepten om de wereld te veranderen en dit idee is altijd blijven hangen. Toen ik met medeoprichter Philippe in New York was en daar een smoothie kocht, zat er niet meer dan een halve banaan, wat rode siropen en poeders in. We zeiden tegen elkaar: ‘voor 8 dollar moet dit beter kunnen’. Toen zijn we alle stukjes bij elkaar gaan leggen en een oplossing gaan zoeken voor dit vraagstuk.”

De machine

Een geschikte machine bleek echter niet zomaar te vinden.  “Alle machines die we konden vinden, voldeden niet aan al onze eisen", zegt Philippe Hennin. "Wat wij wilden was een gezonde smoothie die snel klaar, personaliseerbaar en betaalbaar is. De bestaande machines werkten allemaal met gevriesdroogd fruit, poeders of purees, dat wilden we dus niet. Daarom zijn we een eigen machine gaan ontwikkelen.” Philippe zegt het alsof het de simpelste zaak van de wereld is, maar dat was het uiteraard niet. “We hebben aan den lijve ondervonden dat een hardware startup een hele uitdaging kan zijn. Waar we onmiddellijk tegenaan liepen waren de financiën. Die zijn gewoon hard nodig om het nodige materiaal en de manuren te betalen. Met een subsidie van de overheid en onze eigen spaarcenten hebben we in eerste instantie een handmatig prototype gemaakt met daarin de elektronica, programmering, hardware en verschillende technieken. Daarmee zijn we op pad gegaan om feedback van de markt te vergaren, en investeerders te overtuigen. De eerste klanten waren laaiend enthousiast, met lange wachtrijen en vele doorgebrande blenders tot gevolg.”

Dat overtuigen van investeerders lukte aardig, maar er waren nog andere struikelblokken. Zo was het een uitdaging om een techniek te verzinnen voor het pure fruit en de pure groenten. Glenn: “Als je met puree werkt, is er reeds bepaalde pomptechnologie in combinatie met gepasteuriseerde zakken beschikbaar. Wij hebben een cartridge systeem geoptimaliseerd waar bananen, kiwi’s, komkommers en andere groente- en fruitsoorten doorheen kunnen zonder samen te kleven. Als je dan ook nog een gerobotiseerde vriestechniek wilt en een reinigingssysteem, wordt het helemaal ingewikkeld. Dat soort onderdelen hebben we dus helemaal zelf moeten ontwikkelen. Dat heeft meer tijd gekost dan we dachten.”

Prijzen

Alberts won als startup al twee belangrijke prijzen voor haar smoothiemachine. Zo werd onlangs nog de prijs voor Best Technology Innovation op de World Food Innovation Awards in Londen in de wacht gesleept. Voor de Best Technology Innovation waren er vijftien inzendingen, waaruit zes finalisten werden gekozen. Een panel van experts uit alle takken van de voedingsindustrie koos Alberts als winnaar. Eerder won het ook al de Future of Nutrition Award, een prijs uitgereikt door Fi Europe.

Locaties

Inmiddels is de eerste reeks machines van 10 machines op de markt. Ze hebben onder meer een plek gekregen bij de Belgische supermarktketen Carrefour. De makers zijn ook in gesprek met Nederlandse supermarkten, maar er is nog geen definitieve deal. Ze hopen dat de machine uiteindelijk op allerlei plaatsen komt te staan waar mensen vaak komen of hun dag spenderen. Denk aan werkplekken, scholen, verzorgingstehuizen, ziekenhuizen en sportomgevingen. “Wij brengen gezondheid naar de mensen toe en maken het daarmee makkelijker om een gezonde leefstijl eigen te maken.”

Er zijn inmiddels aanvragen uit meer dan vijftig landen. “Ons volgende doel is om het productievolume omhoog te krijgen. We ambiëren uiteindelijk een soort franchisesysteem, op verschillende locaties in verschillende landen. We willen dat mensen van over de hele wereld, te beginnen in Europa, deze machine dagelijks gaan gebruiken en het een gewoonte wordt in het gezondheidspatroon. Dat is onze hoop.”

In België heeft Alberts momenteel de Healthy 50 campagne gelanceerd. Deze campagne houdt in dat de bedrijven die als een van de eerste een Alberts “smoothie-robot” aanschaffen, onderdeel zijn van de Healthy 50 bedrijven. Het doel is deze campagne uiteindelijk uit te rollen naar Nederland. Bedrijven die geïnteresseerd zijn, kunnen nu al contact opnemen met Alberts.

www.alberts.be
team@alberts.be
@albertsliving

Door: Kelly Bakker

Bron: Alberts

Geef jouw mening

Bij je reactie wordt je achternaam niet getoond