Bijzondere voetgangersbrug naar middeleeuws kasteel

Leesduur: +/- 2 min.
Tintagel Castle in Cornwall (Engeland) is sinds kort weer bereikbaar via een nieuwe voetgangersbrug. Deze vervangt een landbrug die 500 jaar geleden verloren ging. De nieuwe brug is bestaat uit twee brugdelen die elkaar net niet helemaal raken waardoor er een kleine opening in het midden ontstaat.
De bouw van de brug begon eind 2018 en werd medio 2019 voltooid

De nieuwe voetgangsbrug bij Tintagel (Engeland) verbindt het heden met de legende van koning Arthur.

Tintagel Castle in Cornwall (Engeland) is sinds kort weer bereikbaar via een nieuwe voetgangersbrug. Deze vervangt een landbrug die 500 jaar geleden verloren ging. De nieuwe brug is bestaat uit twee brugdelen die elkaar net niet helemaal raken waardoor er een kleine opening in het midden ontstaat.

 

Tintagel is plaatsje aan de noordkust van het Engelse graafschap Cornwall; een prachtig deel van Engeland dat doordrenkt is van legende van koning Arthur. Geïnspireerd door dergelijke verhalen liet de graaf van Cornwall in de 13e eeuw een kasteel bouwen op het eiland dat toegankelijk was via een smalle landbrug. Rond de 16e eeuw verdween de brug door erosie.

Wie de ruïnes van het populaire kasteel wilde bezoeken, moest tot voor kort eerst de klif afdalen om vervolgens met een kleine houten brug over te steken en aan de andere kant weer omhoog te klimmen. Dat uitstapje wordt nu veel gemakkelijker met een nieuwe voetgangersbrug.

Opmerkelijk aan het brugdek is de opening van 4 cm tussen de brugdelen. Met de opening wilden de ontwerpers niet alleen de overgang tussen het vasteland en het eiland benadrukken maar ook het heden en het verleden en de geschiedenis en de legende met elkaar verbinden. Daarnaast is er ook een praktische reden: de bescheiden opening zorgt ervoor dat de brug geen hinder ondervindt van constructieve krachten.

De brug is sierlijk, complex en spannend tegelijk en strekt zich uit over een 57 m lange kloof met twee onafhankelijke uitkragende delen die elk ongeveer 33 m lang zijn. In totaal werd 47,5 ton staal gebruikt voor de constructie en de balustrades, 40.000 handgesneden lokale leistenen tegels voor het dek en 140 m eiken voor de leuningen.

Tijdens de installatie werd een kabelkraan ingezet om de brug in een tiental secties te bouwen zonder dat er steigers of steunen nodig waren. Het project werd namens de English Heritage begeleid door de Ney & Partners en William Matthews Associates.

Geef jouw mening

Bij je reactie wordt je achternaam niet getoond