De uitstoot van broeikasgassen moet in 2030 met 55% omlaag ten opzichte van het niveau van 1990. Vandaar het ‘Fit for 55-pakket’. Commissievoorzitter Ursula von der Leyen noemt het één van de meest ambitieuze hervormingen van het EU-beleid ooit. Een tiental wetsvoorstellen moet zorgen voor realisatie van de doelstellingen van de Green Deal. Uiteindelijk is Europa dan in 2050 klimaatneutraal.
Ondernemersorganisatie voor de technologische industrie FME is blij met het Fit For 55-pakket. Er wordt niet langer gestuurd op nationale CO2-reductie, maar op een gezamenlijke CO2-reductieopgave voor alle EU-lidstaten. “Zo beschermt Fit For 55 enerzijds de concurrentiepositie van onze industrie en vergroot het anderzijds de kansen van Nederlandse energie-innovaties op de Europese markt”, aldus FME.
De technologische industrie wil de vernieuwde Europese ambitie onder andere behalen met Plan 6-25. De focus ligt op innovaties die de procesefficiency verbeteren en kosten verlagen. Zo moet tot en met 2025 een reductie van 6 Mton CO2 per jaar worden gerealiseerd.
Mooie plannen, maar zijn we niet aan de late kant? Gelukkig zijn er bedrijven die het roer al een tijdje geleden hebben omgegooid. Zo hoorde ik 13 oktober jongstleden tijdens een masterclass van STEM (community voor professionals in de technische B2B) over de businesskanten en -kansen van duurzaamheid en circulariteit in de praktijk. STEM was te gast bij het bedrijf Interface (producent van tapijttegels) waar duurzaamheid en circulariteit inmiddels de leidraad vormen voor hun business model. Interessant hoe zij dit samen met hun ketenpartners succesvol in de praktijk brengen en wat de visie en drivers hierachter zijn. Daarnaast presenteerde diezelfde middag Erick Wuestman (kwartiermaker in circulaire economie) hoe je als onderdeel van een supply chain invloed hebt op de duurzame en circulaire prestaties van jezelf, je leveranciers en je afnemers.
Met dit soort praktijkvoorbeelden kunnen we wat! En als we het alarmerende rapport van het IPCC over klimaatverandering mogen geloven, is er geen tijd te verliezen. De roep om duurzame productie en consumptie en een circulaire economie wordt groter. Daar kunnen we eindeloos over blijven brainstormen, maar ik heb vooral bewondering voor bedrijven die samen met hun ketenpartners de mouwen opstropen en gewoon beginnen.
Astrid van Ballegoy
manager marketing en communicatie bij Hitma