Volgend jaar kan Nederland zomaar voorzien zijn van de eerste 'herbruikbare' brug. Het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) heeft onderzoek gedaan naar herbruikbare bruggen, en daaruit blijkt dat deze flinke voordelen voor ons land op kunnen leveren.
Niet alleen op het gebied van milieu gaan we er op vooruit, ook de verkeershinder neemt af, zo is de verwachting. Bouw- en onderhoudskosten gaan eveneens omlaag. Op dit moment is het nog zo dat elke brug uniek is in Nederland. Als een brug vervangen moet worden, worden het staal en het beton weliswaar in hoogovens en wegen gestopt, maar dat is volgens experts geen hoogwaardig hergebruik.
Herbruikbare bruggen worden opgebouwd volgens het IFD-principe, wat staat voor industrieel, flexibel en demontabel. Industrieel betekent dat onder standaardcondities een element gebouwd wordt (in de fabriek). Flexibel staat voor keuzevrijheid onder de bouwelementen (geen eenheidsworsten) en demontabel voor het bouwen met elementen met een verschillende levensduur. Bruggen die JFD gebouwd worden, worden ook wel eens legobruggen genoemd omdat ze als het ware in delen op- en afgebouwd kunnen worden. De verschillende bouwstenen passen precies in elkaar, net zoals legosteentjes. Een defect onderdeel kan dus snel vervangen worden, zodat de brug sneller weer in gebruik is.
De provincie Noord-Holland krijgt volgend jaar waarschijnlijk de eerste lego-brug van Nederland. In Heemstede wordt dan de Cruquiusbrug vervangen. De provincie stelde zich kandidaat om deel te nemen aan het onderzoek van EIB, waarbij onder meer een onderzoek naar de kosten en baten werd gedaan en in hoeverre de brug realiseerbaar is.
Mochten herbruikbare bruggen daadwerkelijk een plek krijgen in ons land, dan betekent het dat bruggen niet langer uniek zijn maar gestandaardiseerd worden. Er komen hooguit verschillen in formaat, maar bruggen worden wel met dezelfde bouwstenen opgebouwd. Volgens Paul Waarts, initiatiefnemer van het project, worden de stramienmaten van tevoren bepaald (vergelijkbaar met de nopjes van lego) maar is daartussen van alles mogelijk. ‘Welke vorm de brug krijgt maakt niet uit.’
Volgens het EIB zijn veel bruggen in Nederland de komende jaren toe aan vervanging. Daar moet innovatief mee omgesprongen worden, om de bruggen zo toekomstbestendig en circulair mogelijk te maken. In het onderzoek valt te lezen: ‘De toepassing van IFD-principes biedt hiervoor veel perspectief. Een grotere mate van prefabricage en standarisatie van elementen verlaagt de bouw- en onderhoudskosten (levensduurkosten) van bruggen in totaal met 7 tot 14%. Met name de engineerskosten en de kosten van bewegingswerk en aandrijving kunnen 30 tot 40% lager uitvallen.
Door: Kelly Bakker
Bron: Cobouw.nl