maart 2022 - Jaarbeurs
Bouw & Constructie / 12 augustus 2021

Noorse scheepvaarttunnel maakt passage veiliger

Sinds in 1874 voor het eerst melding gemaakt werd van het plan in de Noorse krant Nordre Bergenhus Amtstidende is het eigenlijk nooit uit beeld geweest. Het heeft echter tot 2021 geduurd om ook daadwerkelijk de plannen goedgekeurd te krijgen. Er komt een scheepvaarttunnel van 1.700 meter lang, 36 meter breed en 50 meter hoog om passage door de Stadhavetzee, een van de meest gevaarlijke zeestraten, veiliger te maken.

De tunnel baant zich een weg door het bergachtige schiereiland Stadhavet in het noordwesten van Noorwegen. Het bouwen van dit technische wonder kost ongeveer 2,8 miljard Noorse kronen (€ 270 miljoen) en duurt drie tot vier jaar. De eerste schepen moeten in 2026 door de tunnel heen varen.

“Het is een project dat al tientallen jaren gepland staat. Het is dus heel prettig om over een jaar eindelijk met de bouw te kunnen beginnen”, zegt tijdelijk projectmanager Terje Andreassen van de Noorse kustadministratie. “De kustlijn buiten het schiereiland is het meest stormachtige gebied van Noorwegen. Je krijgt hier veel vreemde stromingen.”

Wachten

“Soms moeten schepen dagenlang wachten in de dichtstbijzijnde haven totdat de weersomstandigheden verbeteren.
Maar in de tunnel hebben weer en getij geen invloed. Het efficiënter maken van de scheepvaart biedt tevens kansen voor de industriële en commerciële activiteiten in het gebied..

3 miljoen kubieke meter steen

Het graven wordt gedaan via ondergrondse boorplatforms en palletstellingen. Het bouwen van de tunnel omvat waarschijnlijk het verwijderen van enkele gebouwen – en ongeveer drie miljoen kubieke meter steen.

Niet te voet

De Noorse kustadministratie zegt dat de tunnel het meest weg zal hebben van “een grote en lange berghal”. De tunnel zal waarschijnlijk de aandacht zal trekken van infrastructuurenthousiastelingen van over de hele wereld. Het belangrijkste doel van de tunnel is om de overtocht door de Stadhavetzee “veilig” en “voorspelbaar” te maken. Het zal niet mogelijk zijn om te voet door de tunnel te lopen. Dus als je geïntrigeerd bent, is de boot de enige optie.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Robot van Deense O-Robotics ruimt straten op

Robot van Deense O-Robotics ruimt straten op

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 18-12-2024
(productnews)
De Deense startup O-Robotics ontwikkelt een robot die geheel autonoom straten en stoepen kan schoonmaken. De robots...
De Deense startup O-Robotics ontwikkelt een robot die geheel autonoom straten en stoepen kan schoonmaken. De robots verwijdert onkruid, ruimt straatafval op en maakt straten sneeuwvrij. O-Robotics is een startup...
Algemeen / 18-12-2024
Lees meer

Grootste fractie Europarlement wil streep voor verbod op verbrandingsmotor

(productnews)
Als het aan de grootste fractie in het Europees Parlement ligt, de centrumrechtse EVP, gaat er een streep door het verbod op...
Als het aan de grootste fractie in het Europees Parlement ligt, de centrumrechtse EVP, gaat er een streep door het verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor in 2035....
Automotive / 16-12-2024
Lees meer

Nieuw multifunctioneel zonneraam wekt stroom op door licht te weerkaatsen

Nieuw multifunctioneel zonneraam wekt stroom op door licht te weerkaatsen

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 16-12-2024
(productnews)
Er is een nieuw type raam ontwikkeld en getest dat stroom opwekt en tegelijkertijd de warmte en lichtinval regelt. Dit is...
Er is een nieuw type raam ontwikkeld en getest dat stroom opwekt en tegelijkertijd de warmte en lichtinval regelt. Dit is gedaan door onderzoekers van het ZIEZO-project, geleid door TNO....
Bouw & Constructie / 16-12-2024
Lees meer

PBL: ‘Nederland op koers om streefdoel van 35 TWh aan wind- en zonneparken in 2030 te halen’

(productnews)
Het vermogen van wind- en zonneparken groeit snel, blijkt uit cijfers van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Naar...
Het vermogen van wind- en zonneparken groeit snel, blijkt uit cijfers van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Naar verwachting wekken bestaande parken in 2030 zo’n 30 TWh op jaarbasis...
Energie / 16-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven