maart 2022 - Jaarbeurs
Bouw & Constructie / 12 augustus 2021

Noorse scheepvaarttunnel maakt passage veiliger

Sinds in 1874 voor het eerst melding gemaakt werd van het plan in de Noorse krant Nordre Bergenhus Amtstidende is het eigenlijk nooit uit beeld geweest. Het heeft echter tot 2021 geduurd om ook daadwerkelijk de plannen goedgekeurd te krijgen. Er komt een scheepvaarttunnel van 1.700 meter lang, 36 meter breed en 50 meter hoog om passage door de Stadhavetzee, een van de meest gevaarlijke zeestraten, veiliger te maken.

De tunnel baant zich een weg door het bergachtige schiereiland Stadhavet in het noordwesten van Noorwegen. Het bouwen van dit technische wonder kost ongeveer 2,8 miljard Noorse kronen (€ 270 miljoen) en duurt drie tot vier jaar. De eerste schepen moeten in 2026 door de tunnel heen varen.

“Het is een project dat al tientallen jaren gepland staat. Het is dus heel prettig om over een jaar eindelijk met de bouw te kunnen beginnen”, zegt tijdelijk projectmanager Terje Andreassen van de Noorse kustadministratie. “De kustlijn buiten het schiereiland is het meest stormachtige gebied van Noorwegen. Je krijgt hier veel vreemde stromingen.”

Wachten

“Soms moeten schepen dagenlang wachten in de dichtstbijzijnde haven totdat de weersomstandigheden verbeteren.
Maar in de tunnel hebben weer en getij geen invloed. Het efficiënter maken van de scheepvaart biedt tevens kansen voor de industriële en commerciële activiteiten in het gebied..

3 miljoen kubieke meter steen

Het graven wordt gedaan via ondergrondse boorplatforms en palletstellingen. Het bouwen van de tunnel omvat waarschijnlijk het verwijderen van enkele gebouwen – en ongeveer drie miljoen kubieke meter steen.

Niet te voet

De Noorse kustadministratie zegt dat de tunnel het meest weg zal hebben van “een grote en lange berghal”. De tunnel zal waarschijnlijk de aandacht zal trekken van infrastructuurenthousiastelingen van over de hele wereld. Het belangrijkste doel van de tunnel is om de overtocht door de Stadhavetzee “veilig” en “voorspelbaar” te maken. Het zal niet mogelijk zijn om te voet door de tunnel te lopen. Dus als je geïntrigeerd bent, is de boot de enige optie.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven