Het mijnbouwvoertuig kreeg de naam ‘Europa’. “Het voertuig zullen we binnenkort op locatie inzetten. Liebherr en Fortescue hebben hiermee een belangrijke stap gezet richting hun gezamenlijke doel. Het doel is om emissievrije oplossingen voor de mijnbouwindustrie te ontwikkelen. Samen willen we voertuigen bouwen die zich in de praktijk hebben bewezen en energieonafhankelijk zijn.” Dat zegt Joerg Lukowski, Vice President of Sales and Marketing voor Liebherr Mining. “Dit succes toont de ongelooflijke capaciteiten aan van twee Tier 1-bedrijven. Dankzij hun samenwerking kunnen ze levensvatbare technologieën ontwikkelen die de mijnbouwindustrie kunnen helpen op weg naar een koolstofvrije toekomst.”
Europa bevat een 1,6MWh batterij (intern ontwikkeld door Fortescue WAE) en 500 kilowatt brandstofcellen. Het prototype kan meer dan 380 kilogram vloeibare waterstof opslaan.
“Na het succes van het prototype van onze batterij-elektrische heftruck op locatie, zijn we verheugd dat Europa nu op waterstof rijdt.” Dat zegt Dino Otranto, Chief Executive Officer van Fortescue Metals. “Dit is een enorme prestatie voor het team. Het brengt Fortescue weer een stap dichter bij een vloot van nulemissie trucks op onze locaties tegen het einde van dit decennium.”
“We streven ernaar om de ‘Europa’ in de komende weken naar onze mijnbouwactiviteiten te vervoeren. Daar zal hij op locatie verder worden getest en in gebruik worden genomen. De daaropvolgende testresultaten zullen we gebruiken voor onze toekomstige vloot van emissieloze trucks die we samen met Liebherr gaan leveren.”
In juni 2022 gingen Fortescue en Liebherr een partnerschap aan voor de ontwikkeling en levering van emissieloze mijnbouwheftrucks. Liebherr begon in 2023 met de levering van de eerste van Fortescue’s T 264 dieselelektrische trucks. Die zullen voor het einde van het decennium worden omgebouwd naar nul-emissietechnologie.
Openingsfoto: Het prototype van de waterstofaangedreven T 264 transporttruck in de fabriek van Fortescue in Perth. (foto: Liebherr)
Lees ook: Eerste waterstofgenerator voor het snelladen van EV’s