maart 2022 - Jaarbeurs
Bouw & Constructie / 10 januari 2018

Sensoren verbeteren aanleg van wegen

Hoe kun je het leggen van asfalt data-gestuurd maken om de aanleg te optimaliseren en voorspellingen te doen over de levensduur? Een nieuw-aangelegde weg op de campus van de Universiteit Twente krijgt ingebouwde glasvezel sensoren voor metingen tijdens de aanleg en het gebruik van de weg. Het is een Living Smart Campus project geleid door Seirgei Miller van de faculteit Engineering Technology.

De proef op de campus maakt deel uit van een groter project, waaraan vrijwel alle grote wegenbouwers deelnemen, voor professionalisering van de sector. Het heet Asphalt Paving Research & Innovation (ASPARi) en wordt geleid door prof.dr.ir. André Dorée, dr. Seirgei Miller en dr. Farid Vahdatikhaki van Construction Management & Engineering.

Data

“Asfalt leggen is een proces met nog veel impliciete kennis, die aanwezig is bij ‘de ploeg’ die aan de weg werkt”, legt Seirgei Miller uit. “Door meteen data te verzamelen, kunnen we het proces in realtime aanpassen en nieuwe instructies geven aan de wegwerkers. En we kunnen deze data koppelen aan het gedrag van de weg op langere termijn.” Dat doen de onderzoekers met een reden: de wegbeheerders stellen steeds hogere eisen. Waar vroeger nog wel eens een garantieperiode van drie tot vijf jaar werd gehanteerd, is dat nu eerder zeven tot tien jaar. Miller heeft daarom, samen met zijn studenten, al heel veel gemeten tijdens het leggen van het asfalt. Bijvoorbeeld door een combinatie van hoge-resolutie GPS, camera’s en infrarood scanners in te zetten. “We weten wel veel over asfaltproducten, in het lab kunnen we optimale mengsels samenstellen. Maar de condities tijdens het leggen kunnen doorslaggevend zijn voor bijvoorbeeld de vorstbestendigheid. Ook kunnen op dat moment al spanningen ontstaan die tot snellere slijtage leiden.”

Meten is weten

De vernieuwing van enkele wegen op de UT-campus, was aanleiding om te kijken of ook sensoren ín het asfalt zijn te plaatsen. Die gaan meteen meten zodra de laatste laag erop komt, en blijven ook meten als de weg eenmaal belast wordt. “De campus is een mooie omgeving om dit uit te testen. Opdrachtgevers zijn, normaal gesproken, terughoudend in het plaatsen van dit soort meetapparatuur in hun asfaltlagen. Wij hebben wel meetlocaties in de regio, maar dat zijn RFID sensoren die je ter plekke moet uitlezen. Dat is omslachtig, en bij druk verkeer niet zo veilig. Dankzij Living Smart Campus kunnen we in deze wegen wél fiber optics en RFID sensoren aanbrengen.”

De fiber optics sensoren die in de weg zijn aangebracht, kunnen continu op afstand worden uitgelezen. Ze zijn bestand tegen hoge temperaturen en kunnen de temperatuur van het asfalt tijdens vorst-dooi cyclussen, en bijvoorbeeld de doorbuiging bij belasting, meten. De temperatuur van de asfalt laag worden ook met een aantal RFID sensoren gemonitord en vergeleken met de fiber optic data. 

Al tijdens het leggen hebben de nieuwe sensoren een schat aan informatie opgeleverd. Nu is het spannend om te zien hoe de weg zich de komende jaren gedraagt, en of dit gedrag is te herleiden tot de condities tijdens de aanleg. De UT-campus is hiervoor een mooie proef-omgeving, ASPARi gaat de komende jaren volgens Miller dan ook mooie onderzoeksprojecten opleveren voor studenten.

 

Bron: Universiteit Twente

Deel dit artikel

Meer nieuws

ONWARD Medical tekent licentie met CEA-Cinatec voor ontwikkeling van brein-computerinterface WIMAGINE

(productnews)
Onward Medical gaat een exclusieve licentie aan met CEA voor het ontwikkelen en commercialiseren van WIMAGINE BCI...
Onward Medical gaat een exclusieve licentie aan met CEA voor het ontwikkelen en commercialiseren van WIMAGINE BCI brein-computerinterface (BCI). Het bedrijf wil deze BCI combineren met zijn ONWARD ARC-IM therapie,...
Medisch & Zorg / 30-10-2024
Lees meer

Gesmolten-zout-reactor van Thorizon geselecteerd door European SMR Alliance

(productnews)
Negen projecten zijn door de European Industrial Alliance on SMRs, dat zich richt op kleine modulaire reactors (SMR),...
Negen projecten zijn door de European Industrial Alliance on SMRs, dat zich richt op kleine modulaire reactors (SMR), geselecteerd voor zijn Projects Working Groups (PWG’s). Een van de geselecteerde projecten...
Energie / 29-10-2024
Lees meer

Jaarlijks 25.000 ton minder CO2-uitstoot door bouw elektrische indampinstallatie

(productnews)
Met de bouw van een nieuwe energiezuinige elektrische indampinstallatie voor natronloogproductie, kan de CO₂-uitstoot in...
Met de bouw van een nieuwe energiezuinige elektrische indampinstallatie voor natronloogproductie, kan de CO₂-uitstoot in de chemieproductie in Delfzijl tot 25.000 ton per jaar worden verminderd. Energiepartner Adven start bij...
Algemeen / 28-10-2024
Lees meer

Meerdere oppervlaktestructuren en kleurovergangen 3D-printen zonder materiaal wisselen

(productnews)
Een nieuwe 3D-printtechniek maakt het mogelijk oppervlaktestructuren en kleurovergangen met een hoge resolutie te printen....
Een nieuwe 3D-printtechniek maakt het mogelijk oppervlaktestructuren en kleurovergangen met een hoge resolutie te printen. Hierbij hoeft slechts één materiaal gebruikt te worden. De techniek is ontwikkeld door onderzoekers van...
High tech / 28-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven