Aan de Technische Universiteit Eindhoven wordt al jarenlang gepionierd met het 3D-printen van beton. Momenteel werkt architect Zeeshan Yunus Ahmed aan het 3D-printen van versterkt beton. Onder andere een transportschroef van Van Beek vormt een belangrijk onderdeel van de nieuwe 3D-printer die hiervoor gebruikt gaat worden.
TU/e leverde in 2017 een nieuwe fietsbrug op uit een 3D-printer en vorig jaar had Nijmegen de wereldwijde primeur van de langste betonnen 3D-geprinte voetgangersbrug (28 meter), eveneens afkomstig uit Eindhoven. Inmiddels wordt er door Zeeshan Yunus Ahmed, onderzoeker aan de TU/e, gvewerkt aan de volgende stap: het 3D-printen van versterkt beton. Voor het ontwikkelen van een prototype printer koos het onderzoeksteam van Ahmed onder meer voor een transportschroef en de kennis van Van Beek, specialist in schroeftransporteurs.
Wapenen van beton
Beton is een bros materiaal dat veel drukkracht, maar weinig trekkracht aankan. Om scheurvorming te voorkomen, is het daarom belangrijk om beton met betonijzer te wapenen. Dat voorkomt dat de fundering in het geval van een aardbeving of grondverzakking scheurt. Nu is het cement zoals gebruikt in 3D-printers veelal ongewapend en daardoor ongeschikt voor de bouw van grote of hoge gebouwen. “Wapening is nodig om beton bij elkaar te houden, maar met een betonprinter is dat niet mogelijk. Daarom mengen wij speciale vezels door het cement, die het beton de vervormbaarheid geven die nodig is voor een stevig gebouw. Tegelijkertijd houden de speciale vezels het beton bij elkaar, zodat het niet scheurt”, legt Ahmed uit in een persbericht van Van Beek.
Expertise
Voor het met vezels versterkte beton is een nieuw soort betonprinter nodig. Ahmed ging op zoek naar een manier om het beton te doseren, een van de belangrijkste factoren van een 3D-printer. Zeker in het geval van versterkt beton, waar een zo optimaal mogelijke dosering van het cement de stevigheid van gewapend beton garandeert. De onderzoeker kwam uit bij de transportschroeven van Van Beek: “Van Beek heeft een grote expertise op het gebied van transportschroeven. Ze waren direct enthousiast en bijzonder hulpvaardig, geïnteresseerd en gemotiveerd om bij te dragen aan vernieuwing.” Ook Joram van der Heijden, Sales Engineer bij Van Beek, is dankbaar dat de TU/e aanklopte bij Van Beek: “Het is voor ons heel belangrijk om onze kennis te delen met het voortraject van de industrie. We werken daarom graag mee aan projecten van opleidingen.”
Volgende stap
Naast de opgeleverde 3D-geprinte fietsbrug en -voetgangersbrug werkt de bouwsector momenteel ook aan 3D-geprinte huizen. Toch lijkt het massaal inzetten van 3D-betonprinters voor de bouwsector nog toekomstmuziek. “Het onderzoek kost veel tijd, eigenlijk zijn we pas net begonnen. Bouwen met beton gebeurt al eeuwen, gewapend beton gebruiken we zelfs al meer dan 150 jaar. Wij zijn deze nieuwe vorm van bouwen met 3D-betonprinters pas een jaar of vijf aan het verkennen.”
Nu het prototype van de nieuwe 3D-betonprinter van de TU/e zo goed als klaar is, wordt het tijd voor de volgende stap: een samenwerking met de bouwindustrie. Ook daar hoopt Van Beek met haar expertise een rol in te kunnen spelen.
Bron: Van Beek