Nederland heeft opnieuw een wereldprimeur te pakken. Zwolle krijgt de allereerste PlasticRoad, een weg op basis van gerecycled plastic. In september moet het eerste fietspad van plastic in Zwolle een feit zijn. Een paar maanden later volgt het tweede fietspad elders in de provincie. PlasticRoad hoopt uiteindelijk heel Nederland te veroveren.
Het concept PlasticRoad werd in 2015 gelanceerd door marktleider in de wegenbouw KWS (een Koninklijke VolkerWessels onderneming). In 2016 sloot KWS een partnerschap met Wavin en Total voor de verdere ontwikkeling van de PlasticRoad. De provincie Overijssel en de gemeente Zwolle zien een grote potentie in de PlasticRoad als oplossing voor de toekomstige uitdagingen en ambities. Beide partijen stimuleren innovatie om ondernemers met vernieuwende en duurzame ideeën een kans te geven deze in de praktijk te realiseren. Hiermee dragen beide overheden bij aan een circulaire economie. Door de eerste klant te zijn van innovatieve ondernemers kan een nieuw product in de praktijk worden getoetst op technische en economische haalbaarheid.
De exacte locatie van de twee pilots wordt nog onderzocht. De fietspaden worden ongeveer 30 meter lang. De PlasticRoad is een weg gemaakt van prefab elementen, waarin een holle ruimte zit voor kabels en leidingen en waterafvoer. De afgelopen jaren is door de PlasticRoad-partners KWS, Wavin en Total intensief gewerkt aan het uitwerken en testen van het concept. Tijdens de tests lag de focus met name op het technische vlak zoals de draagkracht van de modulaire PlasticRoad-elementen, de ideale mix van gerecycled kunststof en het meest optimale ontwerp van de holle ruimtes. Daarnaast is veel onderzoek gedaan naar de milieu-impact van het concept. Op dit moment zijn de resultaten dusdanig positief dat de eerste pilots werkelijkheid kunnen worden. Deze pilots markeren een belangrijke stap voor het verdere ontwikkelingsproces van de PlasticRoad. Uit onderzoek moet ook nog gaan blijken wat de beste manier is om de prefab onderdelen aan elkaar te koppelen.
In de realisatie van het fietspad moet ook met nog enkele andere kwesties rekening gehouden worden. Plastic is van nature bijvoorbeeld niet stroef genoeg. “In de wegenbouw (asfalt) hebben we veel kennis en ervaring in het omgaan met (en gebrek aan) stroefheid”, aldus KWS op de speciaal opgezette PlasticRoad-website. “Deze kennis kunnen we goed gebruiken om de PlasticRoad stroef genoeg te maken. We onderzoeken eerst of we het kunststof zélf stroef genoeg kunnen maken. Als dit niet mogelijk is, kunnen we ook een zand of steenslag in het oppervlak van de PlasticRoad verwerken (drukken, persen), waardoor de weg alsnog voldoet aan de vereiste stroefheid.”
Anne Koudstaal en Simon Jorritsma, bedenkers van de PlasticRoad en werkzaam bij KWS lichten toe: “Na lang ontwerpen, testen en doorontwikkelen zijn we ontzettend trots dat onze PlasticRoad er nu écht gaat komen. Samen met de provincie Overijssel en de gemeente Zwolle zetten we als PlasticRoad-partners de stap naar een duurzamere wereld met dit eerste PlasticRoad-fietspad.”
Bron: Volker Wessels