Digitalisering in de Bouw: hoe gaat het?

Leesduur: +/- 2 min.
Ruim 80% van de ondernemers vindt dat de digitalisering van de bouwsector niet snel genoeg gaat, terwijl voor 48% de digitale transformatie van bouwprocessen een topprioriteit is. Dit blijkt uit onderzoek van Canon Nederland. Het bedrijf dat is publiceerde onlangs 'De nationale benchmark: Digitalisering in de Bouw'. Canon onderzocht waar de verschillende spelers in de bouw staan als het gaat om verbetering van bouwprocessen.

Het rapport gaat onder ander in op de digitalisatiegraad van de bouw, de impact hiervan en de kansen en knelpunten van BIM. Verschillende Nederlandse spelers in de bouw, zoals aannemers, ingenieursbureaus, ontwikkelaars en installatie- en architectenbureaus, droegen bij aan het onderzoek. Zij gaven bijvoorbeeld antwoord op vragen als: Hoe ver is de digitalisering in de bouw? Welke kansen en knelpunten ervaren bedrijven in deze sector? Waar liggen de prioriteiten? Wat zijn hun plannen voor de toekomst? We hebben enkele uitkomsten van het onderzoek verzameld.

Hoge prioriteit
De digitale transformatie heeft een hoge prioriteit in de bouwsector, zelfs hoger dan margeverhoging, kostenreductie en klanttevredenheid

Niet snel genoeg
Een kleine 40% van de ondervraagde bedrijven rekent zich tot de voorhoede wat betreft de adoptie van nieuwe technologische mogelijkheden. Toch vinden ze dat de digitalisering niet snel genoeg verloopt.

Nog veel papier
Toch gebruikt 98% daarnaast in belangrijke mate nog papier, vooral in de vorm van grootformaattekeningen. Dat percentage gaat naar verwachting van de respondenten de komende vijf jaar dalen naar 82%.

Slimme methodieken
De meeste bedrijven werken al met geavanceerde methodieken en technieken als BIM, Lean-planning, 3D-modelling en teleconferencing. Veel bedrijven zijn van plan om in de komende twaalf maanden meer gebruik te maken van collaboration tools en slimme methodieken, zoals BIM en Lean.

Digitale impact
Bedrijven zien de digitalisering vooral zien als pluspunt voor de imagovorming en klantbeleving. Ze willen zich er dus zien vooral mee profileren. De waarde ervan voor het verlagen van risico’s en het verhogen van de winstgevendheid wordt als kleiner ervaren. Men is er zich echter wel van bewust dat digitalisering belangrijk is voor het verbeteren van ontwerp- en bouwprocessen.

BIM
Het merendeel van de bedrijven werkt al langer dan vijf jaar met BIM, maar dat gebeurt meestal op het laagste niveau (3D-modelling). Minder dan tien procent doet ook de planning, calculatie, en het beheer met BIM. Verbeteren van de communicatie met ketenpartners is de belangrijkste doelstelling bij het inzetten van BIM.

Het volledige rapport is hier te downloaden.

Geef jouw mening

Bij je reactie wordt je achternaam niet getoond