Elektrisch auto voor het eerst goedkoper dan diesel auto

Leesduur: +/- 4 min.
Voor het eerst was het in 2017 in Nederland goedkoper om in een elektrische auto dan rijden dan in een dieselauto. Wie 30.000 kilometer per jaar rijdt in een elektrische auto is gemiddeld 829 euro per maand kwijt, terwijl een dieselauto gemiddeld 861 euro per maand kost.
Elektrisch rijden (bron foto: Pixabay/ paulbr75)

Dit blijkt uit de Car Cost Index van LeasePlan, waarin de maandelijkse kosten voor het bezit van een voertuig in 21 Europese landen waaronder Nederland wordt vergeleken. Hierbij wordt uitgegaan van een kleine tot middelgrote auto, waarbij in het specifiek is gekeken naar de kosten van een BMW i3, Ford Focus/Focus Electric, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf, Opel/Vauxhall Corsa, Renault Clio, Renault Zoe, Smart Fortwo, Volkswagen Golf/e-Golf en Volkswagen Polo. De kosten zijn inclusief brandstof, afschrijving, onderhoud, wegenbelasting en verzekering.

Op vijf na duurste land voor autobezitters

Het bezit van een auto - ongeacht het soort brandstof waarop het voertuig rijdt - kost in Nederland gemiddeld 643 euro per maand bij 20.000 kilometer per jaar. Hiermee is Nederland het op vijf na duurste land voor autobezitters. Italiaanse autobezitters zijn met 761 euro per maand het duurst uit, terwijl Poolse autobezitters met 448 euro per maand juist het goedkoopst uit zijn.

Opvallend is dat Nederland tegelijkertijd van alle 21 onderzochte landen één van goedkoopste landen is om elektrisch te rijden. Indien wordt uitgegaan van 20.000 kilometer per jaar zijn de maandelijkse kosten van een elektrische auto alleen in Noorwegen, Polen en Hongarije lager.

Benzineauto blijft het goedkoopst

Een benzineauto blijft in Nederland het meest goedkope voertuig om te bezitten. Gemiddeld kost een benzineauto in ons land 785 euro per maand bij 30.000 kilometer per jaar, ten opzichte van 829 euro voor een elektrische auto en 861 euro voor een dieselauto. 

De kosten van elektrisch rijden variëren sterk in Europa. Zo kost een elektrische auto in Hongarije gemiddeld 597 euro per maand, terwijl dezelfde auto in Italië met 986 euro maar liefst 389 euro duurder is. Noorwegen is het enige land waarin elektrisch rijden in sommige gevallen de goedkoopste optie is. Automobilisten die 20.000 kilometer per jaar rijden zin zijn Noorwegen met een gemiddelde maandelijkse kostenpost van 670 euro goedkoper uit dan met een benzineauto (731 euro) of dieselauto (722 euro). 

LeasePlan wijst erop dat automobilisten met een elektrische auto fors besparen op de brandstofkosten. Zo besteden elektrische rijders gemiddeld 39 euro aan brandstof per maand, ten opzichte van 110 euro per maand voor benzinerijders en 78 euro per maand voor dieselrijders. 

'Iedereen moet zich groen kunnen verplaatsen'

“EV (red: elektrisch voertuig) is één van de beste manieren om klimaatverandering aan te pakken. De uitdaging is dat iedereen in staat moet zijn een elektrische auto te kopen of te leasen en zich voortaan ‘groen’ te verplaatsen. De meest recente cijfers over de eerste maanden in 2018 laten een nog positievere ontwikkeling zien in de kosten van EV. Het feit dat er de komende jaren ook nog eens allerlei nieuwe modellen op de markt komen, steunt onze overtuiging dat EV een steeds toegankelijker en vanzelfsprekender alternatief wordt voor benzine- en dieselauto’s", zegt Erik Henstra, managing director van LeasePlan Nederland. 

Henstra verwacht dat de toenemende hoeveelheid elektrische occasions die op termijn op de markt beschikbaar wordt en de mogelijkheid deze voertuigen te leasen een impuls zal geven aan de populariteit van elektrische voertuigen in Nederland. 

'Actie van beleidsmakers blijft nodig'

Tex Gunning, CEO van LeasePlan: “Het goede nieuws is dat berijders nu ook vanuit kostenaspect kunnen kiezen voor een elektrische auto. De kosten van EV (Elektrisch Vervoer) zijn meer concurrerend en steeds aantrekkelijker. Echter nog niet in alle landen. De Car Cost Index legt bloot dat beleidsmakers actie moeten blijven ondernemen op sleutelvraagstukken zoals belastingen (in Nederland: BPM, wegenbelasting, bijtelling) en de beschikbaarheid van oplaadstations om zo met elektrisch rijden een gedegen vervoersalternatief door heel Europa te bieden.”

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: LeasePlan
Bron foto: Pixabay/ paulbr75

Geef jouw mening

Bij je reactie wordt je achternaam niet getoond