Elektrische sleepboot voor haven Auckland

Leesduur: +/- 2 min.
Het milieu en de uitstoot van broeikasdassen staat inmiddels wel bij iedereen hoog op de agenda. Mede daarom zijn ook in havens steeds meer elektrische varianten van de bestaande schepen te zien. In dat kader schaft de Nieuw-Zeelandse haven van Auckland 's werelds eerste grote elektrische havensleepboot aan. De sleepboot, die door Damen Shipyards Group wordt vervaardigd, zal naar verwachting de trekkracht van de Ports of Auckland’s zwaarste dieselsleepboot evenaren. Groot verschil: de emissie van schadelijke broeikasgassen is nul.
Auckland's eerste elektrische sleepboot

De haven van Auckland heeft bij Damen een volledig elektrische sleepboot besteld.Het milieu en de uitstoot van broeikasdassen staat inmiddels wel bij iedereen hoog op de agenda. Mede daarom zijn ook in havens steeds meer elektrische varianten van de bestaande schepen te zien. In dat kader schaft de Nieuw-Zeelandse haven van Auckland 's werelds eerste grote elektrische havensleepboot aan. De sleepboot, die door Damen Shipyards Group wordt vervaardigd, zal naar verwachting de trekkracht van de Ports of Auckland’s zwaarste dieselsleepboot evenaren. Groot verschil: de emissie van schadelijke broeikasgassen is nul.

Wereldwijd zijn veel havens bezig aan een ‘vergroeningsslag’. De haven van Auckland werkt er al sinds 2016 aan om in 2040 emissievrij te zijn. Die actie is ook nodig want net als het bedrijfsleven of de burger, maken ook havens deel uit van het klimaatprobleem. Met veel zwaar materieel, zoals dieselaangedreven sleepboten, blijkt die stap echter niet zo eenvoudig.

De elektrische sleepboot die Damen gaat leveren heeft een trekkracht van 70 ton. Een dieselaangedreven sleepboot met dezelfde trekkracht verbruikt 120 liter diesel per uur. De nieuwe havensleepboot wordt aangedreven door een elektrische batterij en heeft een diepgang van 6 meter; de lengte bedraagt 24,73 m. Twee azimutschroeven met een diameter van 3 m (9,8 ft) diameter vormen de aandrijving. Per acculading van 2.800 kWh kunnen drie tot vier schepen worden versleept of kan de sleepboot drie tot vier uur worden gebruikt. Naar verwachting neemt het snelladen van de batterij niet meer dan twee uur in beslag. Damen werkt ook aan de levering van de 1,5 MW lader, die gebaseerd is op bewezen technologie uit de automobielsector.

De initiële kosten van de elektrisch aangedreven sleepboot liggen hoger dan die van de dieselvariant, maar de exploitatie- en onderhoudskosten zijn aanzienlijk lager. Met de ingebruikname van 's werelds eerste volledig elektrische, grote sleepboot geeft Auckland een krachtig signaal af in het streven om de CO2-uitstoot te verminderen. Dat is goed voor het milieu én de portemonnee van de haven. Door nu over te stappen kan gedurende 25 jaar (de levensduur van de sleepboot) worden geprofiteerd van lagere uitstoot én lagere exploitatie- en onderhoudskosten.

Om veiligheidsredenen wordt de RSD-E Tug 2513 ook uitgerust met twee reserve dieselgeneratoren van 1.000 kW. Deze wordt echter alleen ingezet in het geval van een elektrische storing.

Bekijk hieronder de video die werd gemaakt.

Geef jouw mening

Bij je reactie wordt je achternaam niet getoond