maart 2022 - Jaarbeurs
Energie / 01 mei 2019

Adidas overtreft zichzelf: hardloopschoen die nooit weggegooid hoeft te worden

Dat adidas in haar vakgebied een van de voorlopers is op het gebied van circulariteit is al langere tijd duidelijk. Zo schreven we eerder al dat het sportmerk alleen nog gerecycled plastic wil gebruiken. Nu komt het met een hardloopschoen die nooit weggegooid hoeft te worden.

In 2015 kwam adidas, in samenwerking met Parley for the Oceans, al met een schoen waarvan de bovenkant volledig gemaakt was van garens en filamenten teruggewonnen en gerecycled uit plastic zee-afval. Dit jaar verwacht het bedrijf bovendien 11 miljoen paar schoenen te maken van gerecycled plastic uit oceanen. Het gaat nu nog een stap verder door een circulaire schoen te ontwikkelen. 

Geen afval meer

“Plastic afval uit het systeem halen was stap één, maar daar kunnen we niet stoppen”, zegt Erik Liedtke, Executive Board Member bij adidas. “Wat doe je met je schoenen als je ze afgedragen hebt? Je gooit ze weg. Die kunnen nu nog nergens anders heen dan naar stortplaatsen en verbrandingsovens, waardoor de atmosfeer verstikt raakt met overtollige koolstof en er veel plastic afval in oceanen beland. Daar willen we verandering inbrengen. De volgende stap is om het concept ‘afval’ volledig te beëindigen. Onze droom is dat je dezelfde schoen steeds weer opnieuw kunt dragen. FUTURECRAFT.LOOP is onze eerste hardloopschoen die gemaakt is om hermaakt te worden. Het is een statement van onze intentie om verantwoordelijkheid te nemen voor de volledige levenscyclus van ons product. Het laat bovendien zien dat we een hoge kwaliteit hardloopschoen kunnen maken die je niet weg hoeft te gooien.”

Het FUTURECRAFT.LOOP project wil een ‘gesloten cirkel’ of een circulair productiemodel creëren waarbij de ruwe materialen steeds weer opnieuw gebruikt worden. De materialen worden echter niet gebruikt voor bijvoorbeeld een waterflesje maar voor een nieuw paar kwalitatieve hardloopschoenen.  

Hoe het werkt

Sportschoenen bevatten doorgaans een complexe mix van materialen en verlijming, wat resulteert in een schoen die alleen maar gedowncycled kan worden. Na bijna tien jaar onderzoek en materiaalontwikkeling heeft adidas een manier gevonden om dat proces te veranderen. Voor FUTURECRAFT.LOOP is slechts één materiaalsoort en geen lijm gebruikt. Elk onderdeel is gemaakt van 100% herbruikbaar TPU, ofwel Thermoplastic polyurethane. Dit materiaal zit tussen hard plastic en silicone in en is flexibel, vormvast en onbreekbaar. 

Zodra de schoenen aan het einde van hun eerste leven komen en worden teruggebracht naar adidas – worden ze gewassen, gemalen tot korrels en gesmolten tot materiaal voor componenten voor een nieuw paar schoenen, zonder iets weg te gooien. Elke generatie is ontworpen om zonder compromis te voldoen aan de adidas sportprestaties.

Hordes

Tanyaradzwa Sahanga, Manager Technology Innovation bij adidas zegt erover: “Ons doel was een nieuw product te ontwikkelen dat we terug kunnen nemen, vermalen en kunnen gebruiken voor een nieuw adidas-product. We wisten dat dit een vergezochte visie was en soms dachten we niet over de technische hordes te komen. Maar we hebben de sprong gewaagd. We kunnen niet alleen een ciruclaire toekomst bouwen, daarvoor hebben we elkaar nodig. Maar we zijn wel heel blij met deze stap.”

“FUTURECRAFT is ons ontwerp en innovatie-ethos”, zegt Paul Gaudio, SVP Creative Direction & Future, bij adidas. “We gebruiken nieuwe materialen en processen om de uitdagingen aan te gaan die nodig zijn om sporters te helpen beter te worden en om deze wereld beter te maken.” It is about the intersection of art, science, technology, humanity, engineering and craft. It’s applying creativity to reimagine the world we wish to see.”

De lancering van de schoen zal waarschijnlijk ergens rond de lente van 2021 zijn. Eerst wordt de schoen uitgebreid getest (inclusief het teruggeef- en hergebruikproces) door gebruikers van over de hele wereld.

 

Bron: adidas.

Deel dit artikel

Meer nieuws

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 24-12-2024
(productnews)
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van...
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen (EV’s), maar ook het eveneens Japanse Toyota. Dit meldt althans...
Automotive / 24-12-2024
Lees meer

Team van TU Delft valt in de prijzen tijdens Airbus-BMW Global Quantum Computing Challenge

(productnews)
Het QAIMS-team van de TU Delft wint de Golden Application Prize ‘Pushing the boundaries of quantum tech for...
Het QAIMS-team van de TU Delft wint de Golden Application Prize ‘Pushing the boundaries of quantum tech for mobility’ in de Airbus-BMW Global Quantum Computing Challenge. Het team past quantumtechnologie...
High tech / 24-12-2024
Lees meer

Planning landelijk waterstofnetwerk geactualiseerd

Planning landelijk waterstofnetwerk geactualiseerd

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 23-12-2024
(productnews)
Hynetwork, dochteronderneming van Gasunie, levert de komende jaren het landelijke waterstofnetwerk in Nederland gefaseerd...
Hynetwork, dochteronderneming van Gasunie, levert de komende jaren het landelijke waterstofnetwerk in Nederland gefaseerd op. Het heeft een geactualiseerde netwerkplanning gepubliceerd. Nog tot eind januari kunnen marktpartijen en andere...
Energie / 23-12-2024
Lees meer

Europese steun voor ChipNL Competence Centre voor innovatie in chipsector

(productnews)
De Europese Commissie keurt steun aan een nieuw Nederlandse kenniscentrum voor chips goed. Het gaat om het ChipNL Competence...
De Europese Commissie keurt steun aan een nieuw Nederlandse kenniscentrum voor chips goed. Het gaat om het ChipNL Competence Centre, waarvan afgelopen week de kick-off plaatsvond. Het centrum is gericht...
Algemeen / 23-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven