Adidas heeft het afgelopen jaar zo'n 1 miljoen sneakers verkocht die zijn gemaakt van plastic uit de oceanen. Het werkte daarvoor samen met het milieu-initiatief Parley.
De Duitse sportkledinggigant investeert momenteel veel in nieuwe technieken en nieuwe materialen. In 2016 begon het voor het eerst met de verkoop van de UltraBoost schoen, een sneaker die gemaakt is van plastic dat uit de oceaan is gehaald. Toen sprak het bedrijf al de ambitie uit om een miljoen paar te willen produceren. Dat is gelukt, zo zegt CEO Kasper Rosted tegen de Amerikaanse nieuwswebsite CNBC.
Elk paar schoenen staat gelijk aan elf plastic flesjes. Adidas wil met deze schoenen onder meer een bijdrage leveren aan het verminderen van overtollig plastic op de wereld. Zo gebruiken Amerikanen alleen al elke dag gemiddeld 500 miljoen plastic rietjes, en dan hebben we nog niet eens over andere vormen van plastic. Het is een gewoonte met veel consequenties: veel plastic (volgens de laatste onderzoeken maar liefst 8 miljoen ton per jaar) komt terecht in oceanen, waardoor het water vervuild raakt en dieren worden gedood. Veel plastic vindt uiteindelijk zelfs zijn weg terug naar ons voedsel.
Om dit probleem aan te pakken en een meer duurzaam business plan te bouwen, ging Adidas de samenwerking aan met Parley for the Oceans. Samen zochten ze naar een manier om de miljoenen kilo’s plastic die de oceanen vervuilen een nieuw doel te geven. Adidas bedacht het slimme idee om schoenen van het plastic te maken.
Voor het maken van de sneakers, wordt de door Adidas zelf ontwikkelde Boost technologie gebruikt. Het werd geïntroduceerd als een revolutionair dempingssysteem, dat de hoogste energieretour oplevert in elke hardloopschoen. De technologie is ontworpen om lopers te voorzien van zachte demping en langdurige energie die meer stijve sneakers niet konden.
Wat de demping in Boost anders maakt ten opzichte van andere sneakers, is het materiaal. Adidas ging een partnerschap aan met het toonaangevende chemische bedrijf BASF om een massief granulair materiaal te ontwikkelen dat werd opgeblazen en omgezet in duizenden kleine energiecapsules. Wanneer ze in elkaar worden gezet om de afzonderlijke boost-tussenzool te vormen, slaan de capsules meer energie op dan elk ander ontwerp op de markt.
Sneaker-innovatie in de hele industrie bestaat uit veel onderzoek en ontwikkeling, maar betekent vaak ook veel vallen en opstaan. Voor de consumenten kan nieuwe technologie gimmickachtig lijken, aangezien merken komen met luchteenheden, speciale schuimen en dergelijke voorprestaties. Boost is verre van een gimmick en het gebruik ervan blijft zich uitbreiden in Adidas’ productlijn. Dezelfde technologie die hardlopers comfortabel hield tijdens lange afstanden, wordt nu gebruikt voor basketbalschoenen, voetbalschoenen, lifestyle sneakers en zelfs gemoderniseerde merkklassiekers zoals de Superstar. Veel gebruikers zijn positief over de UltraBoost schoen.
Adidas zet ook al flinke stappen op het gebied van het 3D-printen van schoenen. Het investeerde onder meer in een Amerikaans 3D-printbedrijf, waardoor het in staat was om 3D-geprinte, customized schoenen op de markt te brengen. Het sportbedrijf verwacht dit jaar 100.000 3D-geprinte schoenen te verkopen.
Door: Kelly Bakker
Bron: Adidas/CNBC