De demonstratie zal gebruik maken van een A380 vliegtestbed. Dit is uitgerust met tanks met vloeibare waterstof die zijn voorbereid in Airbus-faciliteiten in Frankrijk en Duitsland. Airbus zal ook de vereisten voor het waterstofaandrijfsysteem definiëren. Daarnaast zal het toezicht houden op de testvluchten en het A380-platform leveren om de waterstofverbrandingsmotor te testen.
CFM International (CFM) zal de verbrandingsmotor, het brandstofsysteem en het besturingssysteem van een GE Passport-turbofan aanpassen. Hierdoor wordt het vliegen op waterstof mogelijk. De motorassemblage vindt in de VS plaats. Dit vanwege zijn fysieke afmetingen, geavanceerde turbomachines en brandstofvermogen. Montage gebeurt langs de achterste romp van het vliegende testbed. Hierdoor kunnen de motoremissies, inclusief contrails, afzonderlijk worden gecontroleerd ten opzichte van die van de motoren die het vliegtuig aandrijven. CFM zal voorafgaand aan de A380-vliegtest een uitgebreid grondtestprogramma uitvoeren.
“Dit is de belangrijkste stap die Airbus heeft gezet om een nieuw tijdperk van waterstofaangedreven vluchten in te luiden sinds de onthulling van onze ZEROe-concepten in september 2020.” Dat zegt Sabine Klauke, Chief Technical Officer van Airbus. “We maken gebruik van de expertise van Amerikaanse en Europese motorfabrikanten. Hiermee kunnen we vooruitgang boeken op het gebied van waterstofverbrandingstechnologie. We geven met dit internationale partnerschap bovendien een duidelijk signaal af dat onze industrie zich inzet om emissievrije vluchten te realiseren.”
“Het vermogen om waterstof te verbranden is een van de fundamentele technologieën die we ontwikkelen en laten rijpen. Het is onderdeel van het CFM RISE-programma”, zegt Gaël Méheust, president en CEO van CFM. “Door de collectieve capaciteiten en ervaring samen te brengen, hebben we echt het droomteam om met succes waterstofverbrandingstechnologie te demonstreren.”
Foto: Airbus