maart 2022 - Jaarbeurs
Energie / 07 november 2023

Automerken tonen weinig interesse in bidirectioneel laden

Het onderzoek, uitgevoerd tussen augustus tot oktober 2023, werpt een licht op de houding van 67 automerken ten opzichte van bidirectioneel laden. Opvallend genoeg gaf bijna de helft van deze merken geen enkele reactie op vragen over deze innovatieve technologie, wat suggereert dat er ofwel weinig interesse is of dat de klantenservice te wensen overlaat.

Wat automerken te zeggen hebben over bidirectioneel laden

Van de merken die wel hebben gereageerd, blijkt dat slechts een handvol volledige ondersteuning biedt voor bidirectioneel laden, wat betekent dat hun elektrische voertuigen niet alleen kunnen opladen, maar ook energie kunnen terugleveren aan het elektriciteitsnet, thuis en zelfs aan apparaten. Enkele van deze vooruitstrevende merken zijn onder andere Volvo, Polestar, Kia en Lucid Motors.

Verschillende aspecten van bidirectioneel laden

Het onderzoek wijst ook op de verschillende aspecten van bidirectioneel laden, zoals V2G (vehicle to grid), V2L (vehicle to load) en V2H (vehicle to home). V2G stelt elektrische auto’s in staat om overtollige energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet, V2L maakt het mogelijk om apparaten van stroom te voorzien, terwijl V2H de energie teruglevert aan huizen of kantoren. Deze veelzijdige mogelijkheden kunnen een belangrijke rol spelen in het stabiliseren van het elektriciteitsnet en het opslaan van duurzaam opgewekte energie.

Bidirectioneel laden: een gemiste kans?

Met de groeiende urgentie van duurzaamheid en de behoefte aan oplossingen voor energieopslag, roept het gebrek aan enthousiasme van veel automerken ten aanzien van bidirectioneel laden belangrijke vragen op. Deze technologie heeft het potentieel om de energietransitie te versnellen en tegelijkertijd huishoudens te voorzien van de mogelijkheid om hun eigen duurzaam opgewekte energie op te slaan en te gebruiken wanneer dat het meest nodig is.

Deel dit artikel

Meer nieuws

NVDE over onderzoek netkosten: investeringen noodzakelijk voor toekomstbestendige economie

(productnews)
Om de Nederlandse economie toekomstbestendig te maken, nieuwe woningen op het elektriciteitsnet aan te kunnen sluiten en...
Om de Nederlandse economie toekomstbestendig te maken, nieuwe woningen op het elektriciteitsnet aan te kunnen sluiten en energie-onafhankelijker te worden, zijn grootschalige investeringen in de netinfrastructuur noodzakelijk....
Energie / 14-03-2025
Lees meer

Zweedse accufabrikant Northvolt vraagt faillissement aan

Zweedse accufabrikant Northvolt vraagt faillissement aan

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 12-03-2025
(productnews)
De Zweedse fabrikant van accu’s voor elektrische auto’s Northvolt vraagt faillissement aan. Het bedrijf zag de...
De Zweedse fabrikant van accu’s voor elektrische auto’s Northvolt vraagt faillissement aan. Het bedrijf zag de vraag vanuit klanten naar zijn accu’s sterk teruglopen, en kan daardoor het hoofd financieel...
Automotive / 12-03-2025
Lees meer

Onderzoekers 3D-printen levende cellen met aangepaste vorm van xolografie

(productnews)
Een aangepaste vorm van Xolografie maakt het 3D-printen van levende cellen mogelijk. Dit biedt interessante mogelijkheden,...
Een aangepaste vorm van Xolografie maakt het 3D-printen van levende cellen mogelijk. Dit biedt interessante mogelijkheden, en kan de weg vrijmaken voor het 3D-printen van nieren en spierweefsel. Het gaat...
Medisch & Zorg / 11-03-2025
Lees meer

ESTEC test metalen onderdeel dat in ISS is 3D-geprint

ESTEC test metalen onderdeel dat in ISS is 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 10-03-2025
(productnews)
Voor het eerst is een metalen onderdeel dat in het International Space Station (ISS) is geprint teruggestuurd naar de aarde....
Voor het eerst is een metalen onderdeel dat in het International Space Station (ISS) is geprint teruggestuurd naar de aarde. ESTEC gaat het onderdeel onderzoeken, met als doel een beter...
Lucht & Ruimtevaart / 10-03-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven