maart 2022 - Jaarbeurs
Energie / 07 november 2023

Automerken tonen weinig interesse in bidirectioneel laden

Het onderzoek, uitgevoerd tussen augustus tot oktober 2023, werpt een licht op de houding van 67 automerken ten opzichte van bidirectioneel laden. Opvallend genoeg gaf bijna de helft van deze merken geen enkele reactie op vragen over deze innovatieve technologie, wat suggereert dat er ofwel weinig interesse is of dat de klantenservice te wensen overlaat.

Wat automerken te zeggen hebben over bidirectioneel laden

Van de merken die wel hebben gereageerd, blijkt dat slechts een handvol volledige ondersteuning biedt voor bidirectioneel laden, wat betekent dat hun elektrische voertuigen niet alleen kunnen opladen, maar ook energie kunnen terugleveren aan het elektriciteitsnet, thuis en zelfs aan apparaten. Enkele van deze vooruitstrevende merken zijn onder andere Volvo, Polestar, Kia en Lucid Motors.

Verschillende aspecten van bidirectioneel laden

Het onderzoek wijst ook op de verschillende aspecten van bidirectioneel laden, zoals V2G (vehicle to grid), V2L (vehicle to load) en V2H (vehicle to home). V2G stelt elektrische auto’s in staat om overtollige energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet, V2L maakt het mogelijk om apparaten van stroom te voorzien, terwijl V2H de energie teruglevert aan huizen of kantoren. Deze veelzijdige mogelijkheden kunnen een belangrijke rol spelen in het stabiliseren van het elektriciteitsnet en het opslaan van duurzaam opgewekte energie.

Bidirectioneel laden: een gemiste kans?

Met de groeiende urgentie van duurzaamheid en de behoefte aan oplossingen voor energieopslag, roept het gebrek aan enthousiasme van veel automerken ten aanzien van bidirectioneel laden belangrijke vragen op. Deze technologie heeft het potentieel om de energietransitie te versnellen en tegelijkertijd huishoudens te voorzien van de mogelijkheid om hun eigen duurzaam opgewekte energie op te slaan en te gebruiken wanneer dat het meest nodig is.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven