maart 2022 - Jaarbeurs
Energie / 30 november 2017

Eerste drijvende windmolenpark

Offshore windturbineparken zoals het Gemini-park profiteren van de hogere windsnelheden maar moeten helaas in relatief ondiep water worden gebouwd. Met drijvende turbines kan daarentegen ook energie worden gewonnen op locaties waar de zee dieper is. Zo'n drijvend windmolenpark is recent in gebruik genomen voor de kust van Schotland.

De windturbines van dit Hywind-park drijven circa 25 km voor de kusten van Aberdeenshire en hebben een vermogen van 30 MW, voldoende voor zo’n 22.000 woningen. Het park ligt verspreid over een gebied ter grootte van 4 vierkante kilometers en bestaat uit 5 turbines van 6 MW die op een hoogte hebben van 253 m. Op die hoogte bedraagt de windsnelheid gemiddeld 10 m/s.

Alhoewel het windpark zeker niet het meeste vermogen levert, kunnen de drijvende turbines worden ingezet op water met een diepte tot 800 m. Dat is ongeveer 10 keer meer dan de vaste turbines. Het aantal mogelijke locaties waar deze drijvende varianten kunnen worden ingezet, is daarmee vele malen groter. 

De Hywind turbines drijven op water met een diepte die varieert van 95 tot 129 m. Elk van de turbines is gestabiliseerd met drie ankers. De turbines zijn onderling gekoppeld en de energie die ze produceren wordt naar de 30 km verderop gelegen kust getransporteerd via 33 kV-kabels. Alhoewel het Hywind-park relatief klein is, is het bedoeld om de mogelijkheden van deze technologie aan te tonen. Volgens initiatiefnemer Statoil gaan offshore windmolenparken een belangrijke rol spelen; een groot deel van het windenergiepotentieel op zee kan alleen worden gewonnen op locaties waar vaste installaties niet mogelijk zijn

Deel dit artikel

Meer nieuws

NLR werkt samen met zepp.solutions aan brandstofcel voor waterstofvliegtuig

NLR werkt samen met zepp.solutions aan brandstofcel voor waterstofvliegtuig

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 31-12-2024
(productnews)
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gaat een samenwerking aan met zepp.solutions voor de ontwikkeling van een...
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gaat een samenwerking aan met zepp.solutions voor de ontwikkeling van een brandstofcelsysteem. De samenwerking is onderdeel van een breder project, met als doel in...
Lucht & Ruimtevaart / 31-12-2024
Lees meer

Nieuwe productiefaciliteit voor Dow Terneuzen

Nieuwe productiefaciliteit voor Dow Terneuzen

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 30-12-2024
(productnews)
Dow investeert in een uitbreidingsproject op zijn productielocatie in Terneuzen. Dit initiatief sluit aan bij de...
Dow investeert in een uitbreidingsproject op zijn productielocatie in Terneuzen. Dit initiatief sluit aan bij de groeistrategie van het concern om de farmaceutische en huishoudelijke markten te ondersteunen. Dit project...
Algemeen / 30-12-2024
Lees meer

Pudu Robotics presenteert humanoïde robot PUDU D9

Pudu Robotics presenteert humanoïde robot PUDU D9

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 30-12-2024
(productnews)
Pudu Robotics, een Chinese speler op het gebied van service-robots, introduceert de PUDU D9. Deze humanoïde robot met twee...
Pudu Robotics, een Chinese speler op het gebied van service-robots, introduceert de PUDU D9. Deze humanoïde robot met twee benen is ontwikkeld door Pudu X-Lab en is een doorontwikkeling van...
High tech / 30-12-2024
Lees meer

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 24-12-2024
(productnews)
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van...
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen (EV’s), maar ook het eveneens Japanse Toyota. Dit meldt althans...
Automotive / 24-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven