Welke invloed heeft de huidige situatie met betrekking tot de energievoorziening op de winstgevendheid? 71 procent van alle ondervraagde bedrijven zegt dat de stijgende energieprijzen nu al een negatieve invloed hebben op hun winstgevendheid. Slechts tien procent heeft geen last van de stijgende prijzen. Interessant is ook dat grote bedrijven zeggen meer last te hebben van de stijgende energiekosten dan kleine en middelgrote bedrijven. Ongeveer twee derde van de respondenten (67%) gaat ervan uit dat de prijsstijging op lange termijn een negatief effect op hun bedrijf zal hebben als deze trend doorzet. 38 procent verwacht dat de energiekosten de komende drie jaar fors zullen stijgen. 37 procent verwacht een meer gematigde stijging. Daarnaast verwacht 89 procent van de respondenten ook op korte termijn een drastische stijging van de energiekosten.
Bedrijven hebben, net als particulieren, weinig speelruimte om de prijzen te beïnvloeden. Bedrijven moeten daarom het heft in eigen hand nemen. Ze moeten individuele oplossingen zoeken. Iets minder dan de helft (40%) van de bedrijven gebruikt bijvoorbeeld al eigen opgewekte energie. Bijvoorbeeld via zonnepanelen op het bedrijfsterrein. Daarnaast heeft 35 procent speciale voorwaarden bedongen in hun contracten met olie-, gas- of elektriciteitsleveranciers.
De volgende maatregelen zijn al het vaakst genomen in bedrijven:
•Vervanging van alle lichtbronnen door LED’s: 85%
•Verbetering van de isolatie van gebouwen: 71%
•Werknemers bewuster maken van energiebesparing: 62%
•Automatisering van verlichting: 61%
Op basis van deze lijst is het duidelijk dat de meeste bedrijven de concrete en gemakkelijk uit te voeren taken al hebben aangepakt. Zo heeft 85 procent al maatregelen genomen om lichtbronnen te vervangen door energiebesparende LED’s. En meer dan de helft van de bedrijven (56%) beschouwt hun overgang op dit gebied als voltooid. Bij andere maatregelen is de uitvoering ingewikkelder. Deze hebben daarom nog geen algemene ingang gevonden in de bedrijven. Neem bijvoorbeeld de vervanging van oude door nieuwe, efficiëntere machines.
De grootste horde voor bedrijven is dat de terugverdientijd te lang of niet aantrekkelijk genoeg is (31%). De motivatie om energiebesparingen door te voeren is daarom laag. Het op een na grootste obstakel is dat energiebesparing een complexe aangelegenheid is (30%). Het is voor hen moeilijk om de voordelen van afzonderlijke maatregelen in te schatten en er is een gebrek aan gemakkelijk toegankelijke toepassingsvoorbeelden. Wat zijn de juiste en meest efficiënte maatregelen? 29% van de respondenten is ten einde raad als het op deze vraag aankomt.
“Bedrijven bevinden zich vandaag de dag op een cruciaal punt”, concludeert Holger Engelbrecht, productmanager Tools & Lighting bij reichelt elektronik. “De eerste stappen naar een energie-efficiëntere bedrijfsvoering zijn al gezet. Nu liggen de volgende uitdagingen in het verschiet. Die van ondernemingen grotere investeringen en meer ingrijpende veranderingen in hun energiemanagement vergen. Tegelijkertijd kunnen we de huidige situatie zien als een wake-up call. Vroeg of laat zullen we onze energiebronnen efficiënter moeten beheren.”
Foto door Gerd Altmann, via Pixabay