maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 25 januari 2022

Forze Hydrogen Racing team lanceert waterstof-gebaseerde racewagen

Het Forze Hydrogen Racing team lanceert hun waterstof-gebaseerde racewagen Forze IX. Het voertuig – dat uiteindelijk moet deelnemen aan de Supercar Challenge en Le Mans – kent een piekvermogen van maar liefst 800 pk, waarmee maximumsnelheid van 300 km per uur gerealiseerd kan worden.

De Forze IX is een racewagen waaraan het team drie jaar heeft gewerkt. Het team spreekt over een ‘revolutionaire racewagen’ en een doorbraak in duurzaam racen. De Forze IX is voorzien van een dubbele brandstofcel en elektromotoren. De brandstofcellen brengen hierbij waterstof uit de tanks van het voertuig in een chemische reactie met zuurstof, waarbij water en elektriciteit ontstaat. De elektromotoren van de Forze IX worden aangedreven met behulp van deze opgewekte elektriciteit.

Grenzen van technologie verleggen

“We willen onszelf blijven uitdagen en de grenzen van de technologie verleggen”, aldus de teammanager van Forze, Coen Tonnaer. “De Forze IX heeft een piekvermogen van omgerekend meer dan 800 pk, mede door een dubbele brandstofcel en een superbatterij die een flinke ‘adrenaline-shot’ kan geven.”

“Daar draait het uiteindelijk om”, zegt Tonnaer: “We willen mensen inspireren om waterstof te omarmen als alternatief voor fossiele brandstoffen en aantonen dat het niet onderdoet voor gangbare racewagens op het circuit”.

De Forze IX van Forze Hydrogen Electric Racing (bron foto: Forze Hydrogen Electric Racing)
De Forze IX van Forze Hydrogen Electric Racing (bron foto: Forze Hydrogen Electric Racing)

Supercar Challenge

Het team stelt zichzelf als doel deel te nemen aan de GT Class van de Supercar Challenge. De Supercar Challenge is een raceklasse die in 1997 is opgericht. De klasse is toegankelijk voor zowel GT-wagens als toerwagens. De competitie bestaat uit een twaalftal wedstrijden. Deze zijn verdeeld over zes evenementen op de circuits van Assen in Nederland, Zolder en Spa-Francorchamps in België en de Hockenheimring in Duitsland.

“Een toekomst van racen zonder emissies is onze droom”, zegt teammanager Coen Tonnaer op de website van het team. “We willen waterstof promoten als duurzaam alternatief voor fossiele brandstoffen door aan te tonen dat het kan concurreren met conventionele benzine-gebaseerde auto’s op het circuit. We hebben al bewezen dat dit mogelijk is door acht competitieve emissieloze racewagens te bouwen. Het negende voertuig is onderweg!”

Jaren in ontwikkeling geweest

De ontwikkeling van het voertuig heeft jaren in beslag genomen. “Het is een enorme uitdaging voor ons. Ons team heeft ongelofelijk hard gewerkt en hun hart en ziel in dit project gestoken. De resultaten nu tot leven zien komen in deze auto maakt mij erg trots en enthousiast over wat er nog gaat komen”, aldus Tonnaer.

In de onderstaande video presenteert het team de Forze IX op De Pier in Scheveningen.

Specificaties

Enkele specificaties van de Forze IX op een rijtje:

  • Acceleratie van 0 naar 100 km/u: minder dan drie seconden
  • Topsnelheid: 300 km/u
  • Brandstofcellen: Tweemaal 240 kW (327 PK) vermogen
  • piekvermogen: 600 kW (805 PK)
  • Gewicht: nog geen 1.600 kg
  • Afmetingen: 519 x 190 cm
  • Aandrijving: Vierwielaandrijving met torque vectoring
  • Energieterugwinning: Een uniek kinetic energy recovery systeem

Het Forze Hydrogen Racing team krijgt steun van een breed scala aan partners en sponsors. Hoofdsponsor is Shell, terwijl ElringKlinger en Kistler domeinpartners zijn. ElringKlinger is gespecialiseerd in lichtgewicht oplossingen, e-mobiliteit, sealing & shielding-technologie, tooling en technische dienstverlening. Dit bedrijf levert de brandstofcellen voor het voertuig. Kistler is een wereldwijde leverancier van modulaire oplossingen voor dynamische meettechnologie. De oplossingen maken het onder meer mogelijk druk, kracht, moment, acceleratie en temperatuur te meten. Een overzicht van alle partners is hier beschikbaar.

De Forze IX van Forze Hydrogen Electric Racing (bron foto: Forze Hydrogen Electric Racing)
De Forze IX van Forze Hydrogen Electric Racing (bron foto: Forze Hydrogen Electric Racing)

De komende jaren wil het team zijn auto’s zo doorontwikkelen om de snelheid en betrouwbaarheid te realiseren die nodig is voor deelname aan de Le Mans Prototype-endurance-races.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven