VDL heeft kritiek op twee grote orders voor elektrische bussen in China. Wim van der Leegte, eigenaar van VDL, schreef vlak voor kerst in een opiniestuk in het Financieele Dagblad dat hij denkt dat de import van de bussen, die zijn bedrijf ook had kunnen leveren, ten koste gaat van de werkgelegenheid in Nederland. Er zijn door CDA inmiddels Kamervragen gesteld.
In zijn column, ook te lezen op de website van VDL, zegt Van der Leegte onder andere: “De 259 elektrische bussen die gaan rijden in de buitengebieden van Overijssel, Flevoland en Gelderland zijn besteld in China bij BYD. De eerder aangekondigde eveneens 156 Chinese elektrische bussen voor de vervoersgebieden Amstelland-Meerlanden en Haarlem-Ijmond worden geleverd door importeur Ebusco.” Hij vraagt zich af of deze bestellingen uit China niet een te ongelijk speelveld opleveren. “Uiteraard had VDL Bus & Coach, Nederlands enige busproducent en onderdeel van ons familiebedrijf VDL Groep, deze 415 elektrische bussen graag willen leveren. Voor de goede orde, wij konden vóór definitieve gunning voldoen aan alle gevraagde condities: concept en tijdige levering waarvoor uitgebreide garanties zijn verstrekt. Het aantal stadsbussen in Nederland bedraagt ongeveer 6.500. Rekening houdend met een afschrijving van 10 tot 15 jaar, is de markt voor 2020 grotendeels ingevuld. Dus voor volgend jaar is er weinig ruimte voor onze Nederlandse bussen, terwijl als Europees koploper op het gebied van de elektrificatie van zwaar vervoer onze thuismarkt cruciaal is.”
Lees ook: Belangrijke rol VDL bij elektrische distributie supermarkten
Hij schrijft ook: “Het ontwikkelen van elektrische bussen is innovatie van de bovenste plank. Door significante investeringen in onderzoek en ontwikkeling heeft VDL zich verder gespecialiseerd van busproducent naar systeemintegrator inclusief de levering van laadinfrastructuur, elektriciteit, onderhoud, connectiviteit en trainingen. Als specialist in de energietransitie juichen wij de welkome vooruitzichten van het volledig verduurzamen van het openbaar vervoer van harte toe.”
“Natuurlijk hebben wij een zakelijk belang bij het leveren van bussen. Maar als voorvechter van het behoud van werkgelegenheid in de hoogwaardige Nederlandse maakindustrie maken wij ons oprecht grote zorgen door de gunningen van de genoemde concessies. Het bestellen van Chinese bussen zal leiden tot structurele consequenties voor de werkgelegenheid in Nederland. Onze divisie Bussen telt 2.600 medewerkers in Nederland en België en verkoopondersteunende activiteiten in 20 Europese landen. De 415 nieuwe Chinese bussen die in ons land gaan rijden, vertegenwoordigen ongeveer 800 manjaren werk, exclusief uitbesteed werk en onderzoek en ontwikkeling bij toeleveranciers en kennisinstellingen.” Van der Leegte benoemd ook nog dat zijn bedrijf met de overname van Siemens Hengelo 450 banen heeft weten te behouden voor de hoogwaardige Nederlandse industrie.
CDA-leden Hilde Palland en Amhaouch hebben naar aanleiding van de column vragen gesteld aan de minister en staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat. Zij vragen zich onder andere af wat voor bedrijf BYD is, of het aanbestedingstraject wel eerlijk is verlopen en of bedrijven als VDL in China dezelfde positie zou hebben als BYD in Europa. Antwoorden op de vragen zijn nog niet bekend.
Bron + foto: VDL.