maart 2022 - Jaarbeurs
Energie / 04 oktober 2021

LeydenJar Technologies haalt miljoenen euro’s op voor duurzame superbatterij

Investeerders steken 22 miljoen euro in LeydenJar Technologies voor de ontwikkeling van een duurzame ‘superbatterij’. Het bedrijf wil het geld gebruiken voor het opschalen van zijn productiefaciliteit en doorontwikkelen van zijn batterijtechnologie.

LeydenJar Technologies werkt aan een batterij met een anode van 100% silicone. Dit maakt een dunnere anode mogelijk. De ‘nanoporeuze structuur’ van de silicone anode maakt een hoge capaciteit mogelijk. Deze samenstelling vergroot de energiedichtheid van li-ion accucellen tot 70% tot 1.350 Wh/l. Dit kan allerlei voordelen bieden, variërend van een groter bereik van elektrische auto’s tot een langere batterijduur voor smartphones.

Meer bereik en langere accuduur

LeydenJar wijst hierbij op de impact die een hogere energiedichtheid kan hebben. Zo verwacht het bedrijf dat elektrische voertuigen tot 70% extra bereik kunnen krijgen dankzij zijn technologie. De batterij is daarnaast geschikt voor snelladen, en moet een voertuig binnen vijftien minuten voldoende kunnen opladen om zijn reis te kunnen vervolgen. Een andere toepassing waar LeydenJar op wijst zijn thuisaccu’s, onder meer voor de opslag van duurzame energie. Een hogere energiedichtheid leidt tot lagere kosten van kWh aan opslagcapaciteit.

Tegelijkertijd wil het bedrijf een reductie van 85% in de CO2-voetafdruk van batterijproductie realiseren ten opzichte van li-ion batterijen. “Het ultieme doel is het versnellen van de energietransitie met innovatie batterijtechnologie”, schrijft LeydenJar in een persbericht.

Energietransitie versnellen

“Met deze investering kunnen we een grote stap voorwaarts zetten richting het versnellen van de energietransitie. Want batterijtechnologie is nog steeds vaak de bottleneck voor het elektrificeren van auto’s en veel andere toepassingen. In de toekomst gebruiken we batterijen in toenemende mate voor allerlei doeleinden. Het is dan ook noodzakelijk dat zij op een duurzame manier worden geproduceerd. We zijn trots op het veiligstellen van steun van een sterk consortium van investeerders en kijken ernaar uit naar het doorontwikkelen van deze technologie in samenwerking met onze klanten. Op naar de superbatterij!”, zegt Christian Rood, oprichter van LeydenJar Technologies.

De 22 miljoen euro die het bedrijf ophaalt bij investeerders wil de startup gebruiken voor het doorontwikkelen van zijn technologie. Het gaat hierbij onder meer om het vergroten van de levensduur van de accu. Ook gaat het bedrijf zich voorbereiden op massaproductie, onder meer door het opschalen van zijn productielocatie in Eindhoven. Tot slot wil het bedrijf besparen op de kostprijs.

Zowel Nederlandse als Amerikaanse investeerders

Zowel Nederlandse als Amerikaanse investeerders steken geld in het bedrijf. Nieuwe investeerders zijn onder meer Catalus Capital, YARD ENERGY, Invest-NL, ING Sustainable Investments en Somerset Capital Partners. Ook bestaande investeerders zoals BOM, Stichting Doen en PVS Investments investeren opnieuw. Daarnaast ontvangt LeydenJar een subsidie van ruim vijf miljoen euro van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

LeydenJar is in 2016 ontstaan als een spin-off van TNO. Het bedrijf telt zo’n 25 werknemers. Door de nieuwe investering verwacht het bedrijf in de komenden achttien maanden te groeien tot tenminste 70 FTE. Het bedrijf opende in begin 2020 een proeffabriek in Eindhoven.

De startup stelt zichzelf als doel eindelijk een soort ‘mini-ASML’ te worden, zei Rood eerder tegen het FD. LeydenJar wil een toeleverancier zijn van machines waarmee andere ondernemingen deze superbatterijen kunnen maken.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

NLR werkt samen met zepp.solutions aan brandstofcel voor waterstofvliegtuig

NLR werkt samen met zepp.solutions aan brandstofcel voor waterstofvliegtuig

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 31-12-2024
(productnews)
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gaat een samenwerking aan met zepp.solutions voor de ontwikkeling van een...
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gaat een samenwerking aan met zepp.solutions voor de ontwikkeling van een brandstofcelsysteem. De samenwerking is onderdeel van een breder project, met als doel in...
Lucht & Ruimtevaart / 31-12-2024
Lees meer

Nieuwe productiefaciliteit voor Dow Terneuzen

Nieuwe productiefaciliteit voor Dow Terneuzen

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 30-12-2024
(productnews)
Dow investeert in een uitbreidingsproject op zijn productielocatie in Terneuzen. Dit initiatief sluit aan bij de...
Dow investeert in een uitbreidingsproject op zijn productielocatie in Terneuzen. Dit initiatief sluit aan bij de groeistrategie van het concern om de farmaceutische en huishoudelijke markten te ondersteunen. Dit project...
Algemeen / 30-12-2024
Lees meer

Pudu Robotics presenteert humanoïde robot PUDU D9

Pudu Robotics presenteert humanoïde robot PUDU D9

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 30-12-2024
(productnews)
Pudu Robotics, een Chinese speler op het gebied van service-robots, introduceert de PUDU D9. Deze humanoïde robot met twee...
Pudu Robotics, een Chinese speler op het gebied van service-robots, introduceert de PUDU D9. Deze humanoïde robot met twee benen is ontwikkeld door Pudu X-Lab en is een doorontwikkeling van...
High tech / 30-12-2024
Lees meer

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 24-12-2024
(productnews)
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van...
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen (EV’s), maar ook het eveneens Japanse Toyota. Dit meldt althans...
Automotive / 24-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven