Het kan zomaar zijn dat in verschillende Nederlandse gemeenten binnenkort een elektrische afvalverzamelfiets rondrijdt. VDL heeft deze fiets ontwikkeld. In Waalre was in 2016 al een succesvolle pilot met de fiets, maar het ziet ernaar uit dat onenigheid in de gemeente het definitieve gebruik ervan in de weg staat.
VDL kondigde eerder dit jaar aan een eigen model te hebben ontwikkeld van de elektriche afvalfiets. Eerder werkte het samen met de Baetsengroep om een fiets te produceren specifiek voor de pilot in Waalre.
“In navolging op de pilot ‘afval ophalen met de grondstoffenfiets’ die vorig jaar is gestart in gemeente Waalre, komt VDL Containersystemen nu met een geheel eigen ontwerp van de afvalfiets. Behalve dat het totale gewicht nu komt op een kleine 700 kg inclusief bestuurder, blijft de opzet hetzelfde. De afvalfiets haalt voedselresten, luiers, restafval en PMD (plastic, metaal, drankenkartons) op. Uitgerust met vier containerbakken verdeeld over de fiets en een aanhanger, is het geheel ongeveer 5 meter lang maar kan desondanks haaks draaien om in elk straatje, hofje of wijk te kunnen komen. De fiets is elektrisch en voorzien van een kleine accu waarmee een vast aantal ritten per dag afgelegd kunnen worden.
Het legen gebeurt via de onderzijde. Wanneer de volgeladen fiets in een speciaal geprepareerde stellage parkeert, kunnen de bakken kippen waarbij de onderzijde openklapt en het verzamelde recycle materiaal eruit glijdt in een grote standaard afzetcontainer.
VDL introduceerde de fiets vorige week op de IFAT Entsorga in München, waar het direct een prijs schijnt te hebben gewonnen voor het ontwerp. Een wethouder van Waalre, die voorstander was van de invoering van de fiets, zegt dan ook dat meerdere gemeenten al bij VDL hebben aangeklopt om meer informatie te krijgen.
Na een succesvolle pilot in 2016, leek het erop dat de Brabantse plaats Waalre de afvalfiets omarmd had. De proef bij driehonderd huishoudens kreeg een rapportcijfer 7. De afvalfiets werd met financiële steun van de provincie Noord-Brabant door de Baetsen Groep en VDL ontwikkeld. Aan de elektrisch aangedreven tweewieler waren vier bakken voor uiteenlopende soorten afval gemonteerd. De gemeente Waalre hoopte met de komst van de afvalfiets het vrachtverkeer in de straten terug te dringen. Ook kon zo het scheiden van afval worden gestimuleerd, waardoor er minder restafval overbleef.
De gemeentelijke coalitie van Waalre – bestaande uit D66, PvdA, CDA en VVD – sprak dan ook het voornemen uit de afvalfiets in de hele gemeente in te gaan zetten. Oppositiepartij AWB zag dat echter anders, en is na de door haar gewonnen raadsverkiezingen aan zet bij de coalitievorming.
AWB is van mening dat de twee keer per week op de stoep uitgestalde vuilniszakken het straatbeeld aantasten en dat de privacy van de bewoners in het geding is. Bovendien zijn de inwoners van Waalre 11 euro per jaar duurder uit. Als het aan AWB-voorman Jo Claessen ligt, gaat de afvalfiets dan ook ‘zo snel mogelijk de shredder in’. ‘Nu hebben we eens een pilot die duurzaamheid stimuleert en de burger ontlast, en dan wordt het resultaat door ordinaire campagnepolitiek de nek omgedraaid’, reageert PvdA-wethouder Paul van Liempd tegen Binnenlands Bestuur.
Toch is er nog hoop voor de afval-verzamelfiets. ‘Bij onze buurgemeente Eersel doen ze een proef met een elektrisch afvalkarretje’, meldt Van Liempd. ‘Maar daar heb je vanwege arbo-eisen zowel een berijder als een belader voor nodig. Dat is financieel dus een veel moeilijker verhaal.’
Door: Kelly Bakker
Bron: Supplychain Magazine/VDL