maart 2022 - Jaarbeurs
Energie / 05 oktober 2017

Nederlandse bedrijven werken aan drone op waterstof

DroneHub GAE (Groningen Airport Eelde) heeft de handen ineen geslagen met Holthausen Groep voor de ontwikkeling van drones op waterstof. Met deze nieuwe techniek kunnen drones verder vliegen en sneller opladen.
Voor bepaalde typen drones is waterstof-technologie een goede en duurzame oplossing.

Op dit moment kunnen de meeste drones maar twintig minuten vliegen. Dat is leuk voor recreatieve drones, maar voor drones met een specifiek doel, zoals het bezorgen van pakketten, is dit niet lang genoeg. Drones die op waterstof werken, hebben niet met dat probleem te maken. Die kunnen veel langer, tot wel meerdere uren, in de lucht blijven.

DroneHub GAE in Groningen werkt samen met onder meer Holthausen Groep aan de bouw van waterstofdrones, wat volgens beide partijen de toekomst is. De provincie Drenthe steunt het project. Gedeputeerde in de Provinciale Staten van Drenthe Henk Brink zegt in een persbericht op de website: ‘De dronesector barst van de dynamiek. Als we ontwikkelingen in de sector nu stimuleren, zorgt dat in de toekomst voor werkgelegenheid. En denk eens aan de mogelijkheden. Drones op waterstof kun je bijvoorbeeld inzetten bij reddingsoperaties en bij leveringen van noodmedicatie naar de Waddeneilanden. Maar denk ook aan gebruik voor agri-toepassingen, zoals precisielandbouw’.

Noordelijke economie verduurzamen

Eén van de partners van de DroneHub GAE is Holthausen Groep. Zij zijn gespecialiseerd in waterstof en willen de noordelijke economie verder verduurzamen. Ze geloven in een wereld zonder uitstoot. ‘Optrekken met partners als de DroneHub GAE en de provincie Drenthe is hierbij heel belangrijk. Samen kom je verder’, aldus algemeen directeur, Stefan Holthausen, van Holthausen Groep.

Egbert Swierts, directeur van Omni-Drones Academy en partner van de DroneHub GAE, legt uit: ‘Als je een brandstofcel combineert met een accu, houdt de drone het uren vol. Het laden wordt daarnaast ook versneld. Waar het laden voorheen één tot twee uur kostte, tank je de drone nu in slechts drie minuten vol. 

Het grote voordeel van brandstofcellen is dat zij de energie produceren die nodig is. Dat is anders dan batterijen, die simpelweg energie opslaan en dit afgeven als daarom gevraagd wordt. Op dit moment is de technologie vooral interessant voor kleine, lichtgewicht drones. Elke brandstofcel vereist doorgaans twee componenten. Enerzijds de ‘body’ van de energieopwekkingsunit en het anderzijds de brandstoftank met in dit geval waterstof. Het vermogen en de hoeveelheid brandstof hangt af van het gewicht van de brandstofcel.
Een ander voordeel van een brandstofcel is dat er geen sprake is van bewegende onderdelen. Daardoor zijn ook geen smeermiddelen nodig en zullen onderdelen minder snel vervangen hoeven worden. Dat scheelt weer in de kosten. 

Onderzoek

Op dit moment onderzoekt een team van ondernemers samen met Holthausen Groep of het bouwen van een prototype haalbaar is en wat de kosten hiervan zijn. De resultaten van dit onderzoek worden deze maand verwacht. Bij een positief resultaat willen de bedrijven, samen met de provincie, een prototype bouwen. Ook in andere landen, waaronder de VS en China, wordt gewerkt aan de ontwikkeling van waterstofdrones.

 

Door: Kelly Bakker

Bron: GAE + Commercial UAV News

Foto: GAE

Deel dit artikel

Meer nieuws

ONWARD Medical tekent licentie met CEA-Cinatec voor ontwikkeling van brein-computerinterface WIMAGINE

(productnews)
Onward Medical gaat een exclusieve licentie aan met CEA voor het ontwikkelen en commercialiseren van WIMAGINE BCI...
Onward Medical gaat een exclusieve licentie aan met CEA voor het ontwikkelen en commercialiseren van WIMAGINE BCI brein-computerinterface (BCI). Het bedrijf wil deze BCI combineren met zijn ONWARD ARC-IM therapie,...
Medisch & Zorg / 30-10-2024
Lees meer

Gesmolten-zout-reactor van Thorizon geselecteerd door European SMR Alliance

(productnews)
Negen projecten zijn door de European Industrial Alliance on SMRs, dat zich richt op kleine modulaire reactors (SMR),...
Negen projecten zijn door de European Industrial Alliance on SMRs, dat zich richt op kleine modulaire reactors (SMR), geselecteerd voor zijn Projects Working Groups (PWG’s). Een van de geselecteerde projecten...
Energie / 29-10-2024
Lees meer

Jaarlijks 25.000 ton minder CO2-uitstoot door bouw elektrische indampinstallatie

(productnews)
Met de bouw van een nieuwe energiezuinige elektrische indampinstallatie voor natronloogproductie, kan de CO₂-uitstoot in...
Met de bouw van een nieuwe energiezuinige elektrische indampinstallatie voor natronloogproductie, kan de CO₂-uitstoot in de chemieproductie in Delfzijl tot 25.000 ton per jaar worden verminderd. Energiepartner Adven start bij...
Algemeen / 28-10-2024
Lees meer

Meerdere oppervlaktestructuren en kleurovergangen 3D-printen zonder materiaal wisselen

(productnews)
Een nieuwe 3D-printtechniek maakt het mogelijk oppervlaktestructuren en kleurovergangen met een hoge resolutie te printen....
Een nieuwe 3D-printtechniek maakt het mogelijk oppervlaktestructuren en kleurovergangen met een hoge resolutie te printen. Hierbij hoeft slechts één materiaal gebruikt te worden. De techniek is ontwikkeld door onderzoekers van...
High tech / 28-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven