Een reeks Nederlandse bedrijven, kennisinstellingen en brancheverenigingen bundelen hun krachten in het Battery Competence Center. Via dit innovatieprogramma willen de partijen kennis en competenties opbouwen rondom batterijtechnologie. Zo willen zij de concurrentiepositie van de Nederlandse maakindustrie versterken.
De organisaties noemen innovatieve batterijtechnologie ‘onmisbaar’ voor het slagen van de energietransitie. Verschillende Nederlandse partijen zetten al langer vol in op het elektrificeren van voer- en vaartuigen. Denk hierbij aan DAF Trucks, VDL Groep en Damen Shipyards. Zij bundelen hun krachten met kennisinstellingen en startups op het gebied van batterijtechnologie en gerelateerde productieprocessen. Denk hierbij aan startup ELEO Technologies, de kennisinstellingen TNO Traffic & Transport en Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), de economische ontwikkelingsmaatschappij Brainport Development en brancheverenigingen RAI Automotive Industry NL en Netherlands Maritime Technology (NMT). Een groot deel van de betrokken partijen is gevestigd in de regio Brainport Eindhoven.
Het Battery Competence Center moet op termijn batterijpakketten in Nederland gaan assembleren. Dit moet de economische kansen voor Nederlandse OEM’ers en startups vergroten. De betrokken partijen spreken van een uniek samenwerkingsverband. De betrokkenen bundelen kennis en werken samen aan de ontwikkeling van batterijpakketten voor zowel bussen, trucks als schepen. Het doel hierbij is deze pakketten zo te ontwikkelen dat het voer- of vaartuig daarvan beter wordt.
Ook bundelen de partijen hun krachten ter vergroting van de inkoopkracht van de bedrijven. Zo willen zij Nederland minder afhankelijk maken van buitenlandse leveranciers.
Het eerste project van het Battery Competence Center is het REACT-EU project. Het doel hiervan is het versneld ontwikkelen van technische competenties. Ook willen de partijen via publiek-private samenwerking een toeleverketen opbouwen door het ontwikkelen van batterijpakketten en -systemen, het uitvoeren van testen en simulaties en assemblage- en productieactiviteiten.
Het project moet concreet resulteren in verbeterde batterijpakketten en pilot assemblagelijnen met het oog op seriematige batterijproductie die in 2023 van start moet gaan. Het REACT-EU project vormt hierbij een fundament voor het ontwikkelen van het bredere batterij-ecosysteem van het Battery Competence Center. Het project is mede mogelijk gemaakt door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de provincie Noord-Brabant in het kader van OPZuid.
Het project moet concreet leiden tot:
De focus ligt hierbij in eerste instantie op het ontwikkelen van een ecosysteem en business development. Hierbij worden bedrijven in Nederland met elkaar verbonden en gekoppeld aan partijen in het buitenland zodat zij samen projecten en uitdagingen kunnen aangaan.
Ten tweede wordt gewerkt aan het opstellen van gezamenlijke roadmaps en samenwerkingsprojecten. De partijen werken hierbij vanuit verschillende invalshoeken aan stippen op de horizon en houden zij elkaar op de hoogte van uitdagingen en kansen. Zo kunnen OEM’ers en ontwikkelaars van batterijpakketten tijdig anticiperen op nieuwe technologieën. Als voorbeeld noemen de betrokken partijen de hogere energiedichtheid van 3D vaste-stof batterij van LionVolt, waarmee kleinere en lichtere batterijpakketten kunnen worden gerealiseerd.
Tot slot onderzoeken de partijen de realisatie van gedeelde R&D-faciliteiten. Aangezien batterijtechnologie complex is is veelvuldig testen en pilotproductie nodig om aan te tonen dat de technologische samenstellingen werken. Vanuit het Battery Competence Center investeren de partijen in gezamenlijke faciliteiten, waarmee zij bij bedrijven in de Nederlandse batterijketen kostenbesparingen willen realiseren. De R&D-faciliteiten omvatten onder meer testapparatuur, cleanrooms en (pre-)pilotproductielijnen.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Pixabay / Michael Jamro