Energiebedrijf RWE en het Nederlands-Noorse SolarDuck gaan een samenwerkingsovereenkomst aan. De partijen willen samen het gebruik van drijvende zonneparken op zee ontwikkelen. Om hiervoor sneller kennis op te doen investeert RWE in het eerste offshore pilotproject met een drijvend zonnepark in de Noordzee. Op termijn moet de pilot de basis leggen voor een groter demonstratieproject in het Nederlandse offshore windpark Hollandse Kust West (HKW).
SolarDuck is een bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van drijvende zonneparken. Het gaat om een modulaire oplossing die geschikt is voor ruwe omstandigheden op zee. Door het plaatsen van zonneparken op zee wil SolarDuck onder meer competitief geprijsde zonne-energie leveren.
Veel zonne-energie wekken we momenteel op op land. SolarDuck wijst op zijn website op de beperkingen hiervan. Zo is de hoeveelheid land op aarde beperkt, waardoor keuzes moeten worden gemaakt over het gebruik hiervan. In veel steden zijn zonnepanelen op daken geïnstalleerd. Ook de hoeveelheid beschikbaar dakoppervlakte is echter beperkt.
Drijvende zonneparken kunnen volgens SolarDuck uitkomst bieden. Het bedrijf wijst erop dat de locatie waar deze zonneparken worden geplaatst echter van groot belang is. Zo is de hoeveelheid binnenwateren zeer beperkt. Slechts 0,2% van de oppervlakte van de aarde bestaat uit binnenwateren. Veel rivieren zijn daarnaast relatief vol, onder andere met boten.
Op zee is echter volop ruimte. Zo bestaat 71% van de oppervlakte van de aarde uit oceanen. Het bedrijf stelt dat mede hierdoor drijvende offshore zonneparken de toekomst zijn.
RWE meldt dat SolarDuck kan helpen zeeoppervlak efficiënter in te zetten voor het opwekken van duurzame energie. Zo kunnen drijvende zonneparken tussen windturbines op zee worden geplaatst. Ook ziet het bedrijf mogelijkheden voor synergieën met betrekking tot de bouw en het onderhoud van de multifunctionele hernieuwbare energiebron. RWE wil zo een evenwichtige energieproductie realiseren. Het wijst hierbij op de complementaire aard van bronnen van wind- en zonne-energie.
Zonneparken op zee opereren soms in ruwe omstandigheden met onder meer hoge golven en sterke wind. Ook zijn de zonneparken actief in zout water. SolarDuck speelt hierop in met een driehoekig platform. Het zweeft enkele meters boven het water en volgt de golven. De aanpak zorgt onder meer dat belangrijke elektrische componenten droog, schoon en stabiel blijven. Dit vergroot de levensduur van de constructie.
SolarDuck meldt op zijn website dat het platform bestaat uit driehoeken die op flexibele wijze met elkaar zijn verbonden. Het bedrijf stelt dat dit de meest kosteneffectieve structurele topologie is. Ook biedt de constructie voordelen bij situaties waarin het platform vanuit meerdere hoeken golven te verduren krijgt. De constructie vermindert in dat geval de belasting. Daarnaast zorgt de bouw voor een hoge stabiliteit. Doordat het platform enkele meters boven het water zweeft kan het de impact van golven (deels) ontwijken. Het platform ontving eerder ’s werelds eerste certificering voor drijvende offshore zonne-installaties van Bureau Veritas.
Zoals eerder vermeld is het platform modulair. Dat betekent onder meer dat meerdere platforms met elkaar kunnen worden verbonden en gecombineerd. De platforms kunnen hiervoor op zee aan elkaar worden gekoppeld.
De pilot die RWE en SolarDuck gaan uitvoeren heet Merganser. Het project krijgt een nominale capaciteit van 0,5 MWp. De pilotinstallatie wordt naar verwachting geïnstalleerd voor de kust van Oostende in de Belgische Noordzee. Het gaat om de eerste pilot van SolarDuck op zee. Vorig jaar geleden voerde SolarDuck wel met succes een pilot uit in het binnenland in Nederland.
Sven Utermöhlen, CEO Offshore Wind RWE Renewables stelt: “RWE is voortdurend op zoek naar innovatieve manieren om de productie van hernieuwbare energie op zee verder te verbeteren. We zijn zeer enthousiast om het potentieel van drijvende zonneparken op zee samen met onze partner SolarDuck verder te onderzoeken. Voor landen met gemiddeld lagere windsnelheden, maar met een hoge instraling van zonne-energie, biedt dit aantrekkelijke mogelijkheden. Met de pilot van SolarDuck doen wij ervaring op met een zeer innovatieve techniek van drijvende zonnepanelen op zee. Wij willen bijdragen aan het versnellen van de energietransitie, een positieve impact hebben op de mariene ecologie en energiesystemen helpen integreren. Samen kunnen we echt een verschil maken door de technologie van morgen te gebruiken voor de projecten van vandaag.”
Koen Burgers, CEO van SolarDuck, stelt: “De behoefte aan veilige, duurzame en betaalbare energie vraagt om nieuwe en onmiddellijke antwoorden van de industrie in Europa en ook wereldwijd. SolarDuck maakt deel uit van dat antwoord en brengt zonne-energie naar de oceanen. Door de robuuste technologie van SolarDuck in de barre omstandigheden van de Noordzee te demonstreren, kunnen we de technologie vrijwel overal ter wereld inzetten. We zijn blij dat we in RWE een sterke partner hebben gevonden die onze visie deelt om de wereld elektrificerend te maken door middel van drijvende zonne-energie op zee. Ik kijk uit naar de samenwerking tussen onze bedrijven om precies dat te bereiken.”
De partijen willen na het project Merganser en Hollandse Kust West nieuwe mogelijkheden verkennen. Het doel hierbij is het ontwikkelen van commerciële offshore drijvende zonneparken, zowel stand-alone als hybride.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: RWE