Siemens en Deutsche Bahn presenteert een model van een waterstoftrein. De trein moet vanaf 2024 worden ingezet voor regionaal vervoer en stoot uitsluitend stoom en water uit. De waterstoftrein moet diesel aangedreven treinen gaan vervangen.
Het model is onderdeel van het H2goesRail-project, dat door Siemens en Deutsch Bahn gezamenlijk wordt uitgevoerd. De waterstoftrein heet de Mireo Plus H en is getoond bij de Siemens fabriek in het Duitse Krefeld. Ook presenteerde de partijen een nieuw ontworpen mobiele waterstofopslagtrailer.
De trein en de nieuwe infrastructuur moeten dieseltreinen voor passagiers- en regionale goederentreinen op termijn vervangen. De CO2-emissies door spoorwegverkeer moeten zo worden teruggedrongen tot nul. Het bereik van de Mireo Plus H varieert en is afhankelijk van zijn configuratie. Indien de trein uit twee treinstellen bestaat bedraagt het bereik tot 800 kilometer. Deze configuratie biedt hetzelfde vermogen als zijn elektrische tegenhanger. De trekkracht bedraagt 1,7MW, waarmee een acceleratie van 1,1m/s mogelijk is. De topsnelheid bedraagt 160 km/u. Bestaat de trein uit drie stellen? Dan loopt het bereik op tot 1.000 kilometer.
Tanken gaat bij de Mireo Plus H net zo snel als bij een dieselvariant. Dit is mogelijk dankzij een nieuw ontwikkelde tankinfrastructuur, die is ontwikkeld door Deutsche Bahn. Het spoorwegbedrijf wekt waterstof op met behulp van elektrolyse in een onderhoudsdepot in Tübingen. Hierbij zet het groene elektriciteit in, afkomstig van een hoogspanningslijn. De elektrolyser scheidt het water in waterstof en zuurstof met behulp van elektriciteit. Vervolgens comprimeert het systeem de waterstof, waarna het wordt opgeslagen in een mobiele opslagunit. Deze unit maakt het onder meer mogelijk testen uit te voeren op spoorwegen zonder elektriciteit. Voor het tanken verwerkt en koelt het systeem de waterstof.
“Alleen met een sterk spoorsysteem en alternatieve aandrijvingen kunnen we een significante bijdrage leveren aan de strijd tegen klimaatverandering. De Mireo Plus H maakt klimaatvriendelijk en emissievrij passagiersvervoer mogelijk”, zegt Michael Peter, CEO van Siemens Mobility. “Met de Mireo Plus H hebben we de volgende generatie waterstofaangedreven treinen ontwikkeld die een bijzonder groot bereik bieden en sneller accelereren. Iedere afgeleverde trein kan tot 45.000 ton aan CO2 besparen gedurende zijn levensduur van dertig jaar in verhouding met reizen in auto’s.”
Een voorbeeld waaruit deze CO2-besparing blijkt is het traject Tübingen-Pforzheim. De inzet van een waterstoftrein kan hier 330 ton CO2 op jaarbasis schelen in verhouding met de inzet van een dieseltrein. De inzet van de Mireo Plus H op alle geplande trajecten kan een besparing van 520 ton CO2 opleveren, uitgegaan van 200.000 afgelegde kilometers.
“Voor Deutsche Bahn zijn waterstoftreins een belangrijk component van onze manier om klimaatneutraliteit te bereiken”, zegt Dr. Daniela Gerd tom Markotten, lid van de bestuursraad voor digitalisering en technologie bij Deutsch Bahn. “Met onze ontwikkeling van het mobiele waterstoftankstation en gerelateerde onderhoudsinfrastructuur tonen we aan dat we niet alleen mobiliteit aankunnen, maar ook technologie. En dat is precies wat nodig is voor het leveren van het klimaatvriendelijke transport van morgen. Samen met Siemens en de nieuw ontwikkelde waterstoftrein creëren we een systeem dat ons een stap voorwaarts brengt richting het uitfaseren van diesel en mogelijk maken van het vergroenen van onze vloot.”
Het programma krijgt 13,74 miljoen euro financiering van het Duitse federale ministerie voor Digitalisering en Transport. De financiering is onderdeel van het Duitse National Innovation Program for Hydrogen and Fuel Cell Technology (NOW).
“In de coalitieovereenkomst is de federale overheid overeengekomen om het spoornetwerk in het land in 2030 voor 75% te hebben geëlektrificeerd”, licht Michael Theurer, de Duitse staatssecretaris voor Digitalisering en Transport, toe. “Alternatieve aandrijving kan helpen bij het terugdringen van de emissies van dieselspoortransport. Op deze manier kunnen we nagenoeg klimaatneutraal opereren op spoorroutes waar volledige elektrificaties niet mogelijk is. Het H2goesRail-project test niet alleen het gebruik van waterstof op het spoor, maar brengt ook de technologie significant vooruit.”
De Mireo Plus H wordt vanaf 2023 getest in Baden-Württemberg. Vanaf 2024 wil Deutsche Bahn passagiersvervoer met de trein verzorgen tussen Tübingen, Horb en Pforzheim. De Mireo Plus H vervangt op dit traject een dieseltrein.
Ook in ons land zijn er plannen voor de inzet van waterstoftreinen. De eerste waterstoftrein kwam op 26 februari 2020 aan in Nederland. Met deze treinen worden een aantal testritten gereden tussen Groningen en Leeuwarden; alleen op dit traject mag de waterstoftrein zelfstandig rijden. Het gaat om een project van de provincie Groningen in samenwerking met ProRail en Arriva. Zij willen treinen in Noord-Nederland zonder uitstoot laten rijden.
De trein die de partijen hiervoor inzetten is een Alstrom Coradia Ilint. Dit type rijdt al in treindienst in Duitsland, langs Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude. Nederland is het tweede land waar de trein op het spoor rijdt. Engie is hierbij de leverancier van de tankinstallatie en de groene waterstof.
Meer informatie over het H2goesRail-project is hier beschikbaar. Meer informatie over het project van ProRail vindt u hier.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto’s: Siemens