maart 2022 - Jaarbeurs
Energie / 09 juli 2024

SolarDuck en RWE installeren offshore drijvend zonnepark in Nederlandse Noordzee

Het offshore drijvend zonnepark Merganser is met succes door het Nederlands-Noorse bedrijf SolarDuck in samenwerking met RWE geïnstalleerd. Het project heeft als doel het structurele ontwerp, de verankering en elektrische ontwerpen te testen. Ook moet het project meer kennis opleveren over de productie, assemblage, offshore installatie en onderhoud voor de grootschalige uitrol van offshore floating solar (OFPV) project.

SolarDuck stelt zichzelf als missie de groei van offshore drijvende zonneparken te versnellen en wil vanaf 2030 jaarlijks 1GW aan capaciteit uitrollen. Het ziet offshore zonneparken als de toekomst, en wijst daarbij op de noodzaak CO2-uitstoot terug te dringen tot nul. Zonne-energie biedt daarbij uitkomst, maar de installatie van zonnepanelen is door de schaarse beschikbaarheid van grond niet in alle regio’s eenvoudig. Offshore zonneparken kunnen uitkomst bieden.

Pilotproject

Merganser is een pilotproject waarmee het bedrijf enerzijds zijn technologie wil testen, en tegelijkertijd kennis wil opdoen voor een grootschalige uitrol van de technologie. Het project kent een capaciteit van 0,5 megawattpiek. Het zonnepark ligt in de Nederlandse Noordzee, ongeveer 12 kilometer voor de kust van Scheveningen.

Het gaat om een schaalbaar concept, waarbij zes verschillende platforms met elkaar zijn verbonden. Zij zijn op een diepte van 20 meter verankerd aan de zeebodem en moeten extreme weersomstandigheden kunnen doorstaan. Dit is onder meer mogelijk door het ontwerp van de platforms die SolarDuck inzet. Deze platforms zijn driehoekig van vorm en drijven enkele meters boven het water, waarbij zij als een soort tapijt meebewegen met de golven. Het concept helpt onder meer kritieke componenten droog, schoon en stabiel te houden.

Ruim 180 sensoren

Het offshore zonnepark is voorzien van ruim 180 sensoren, die op afstand uitleesbaar zijn. Deze sensoren monitoren onder meer de structurele belasting op de platforms, belasting op de onderlinge verbindingen tussen de platforms en de verankering, evenals de elektrische prestaties.

“Op zichzelf of in combinatie met offshore windparken kan drijvende zonne-energie op zee verdere mogelijkheden bieden voor offshore duurzame energie – vooral voor landen met lagere gemiddelde windsnelheden maar veel zonlicht. Met Merganser verwerven we unieke inzichten en ervaring in een van de meest uitdagende offshore-omgevingen ter wereld”, zegt Sven Utermöhlen, CEO van RWE Offshore Wind.

Het offshore drijvend zonnepark Merganser (beeld: RWE)

Diverse partners betrokken

SolarDuck voert het project samen met RWE uit, dat al langer inzet op offshore windmolenparken. De partijen willen samen de uitrol van OFPV versnellen. Ook andere partners zijn betrokken. Zo monitort Deltares de ecologische impact van het project.

Koen Burgers, CEO SolarDuck, licht toe: “De succesvolle installatie van Merganser is het bewijs van de toewijding van het team van SolarDuck om de wereld te elektrificeren met drijvende zonne-energie op zee. Wij doen dit echter niet alleen. Onze projectpartner RWE is ondersteuner van onze technologie en visie, naast andere partners als TNO, TU Delft, MARIN en Deltares. Samen met tal van supply chain-partners, waaronder Damen Shipyards, TMA en Norsk Hydro, hebben we hard werken omgezet in een positieve verandering voor de energiesector.”

Eerder kondigde SolarDuck al aan voor de kust van het Maleisische eiland Tioman een 780kW offshore drijvende zonne-energiecentrale te realiseren. Met dit project wil SolarDuck de technische en economische haalbaarheid van zogeheten offshore zonneparken in kaart brengen.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: RWE

Deel dit artikel

Meer nieuws

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 24-12-2024
(productnews)
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van...
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen (EV’s), maar ook het eveneens Japanse Toyota. Dit meldt althans...
Automotive / 24-12-2024
Lees meer

Team van TU Delft valt in de prijzen tijdens Airbus-BMW Global Quantum Computing Challenge

(productnews)
Het QAIMS-team van de TU Delft wint de Golden Application Prize ‘Pushing the boundaries of quantum tech for...
Het QAIMS-team van de TU Delft wint de Golden Application Prize ‘Pushing the boundaries of quantum tech for mobility’ in de Airbus-BMW Global Quantum Computing Challenge. Het team past quantumtechnologie...
High tech / 24-12-2024
Lees meer

Planning landelijk waterstofnetwerk geactualiseerd

Planning landelijk waterstofnetwerk geactualiseerd

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 23-12-2024
(productnews)
Hynetwork, dochteronderneming van Gasunie, levert de komende jaren het landelijke waterstofnetwerk in Nederland gefaseerd...
Hynetwork, dochteronderneming van Gasunie, levert de komende jaren het landelijke waterstofnetwerk in Nederland gefaseerd op. Het heeft een geactualiseerde netwerkplanning gepubliceerd. Nog tot eind januari kunnen marktpartijen en andere...
Energie / 23-12-2024
Lees meer

Europese steun voor ChipNL Competence Centre voor innovatie in chipsector

(productnews)
De Europese Commissie keurt steun aan een nieuw Nederlandse kenniscentrum voor chips goed. Het gaat om het ChipNL Competence...
De Europese Commissie keurt steun aan een nieuw Nederlandse kenniscentrum voor chips goed. Het gaat om het ChipNL Competence Centre, waarvan afgelopen week de kick-off plaatsvond. Het centrum is gericht...
Algemeen / 23-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven