maart 2022 - Jaarbeurs
Energie / 01 maart 2022

Stationaire opslagsystemen dragen bij aan gebruik hernieuwbare energiebronnen

Stationaire opslagsystemen dragen bij aan een betere integratie van hernieuwbare energiebronnen in de energiemix. Batterijen van elektrische auto’s zijn hiervoor een ideale oplossing. Niet alleen zorgen de accu’s hiermee voor een duurzamere energievoorziening, ook krijgen accu’s die niet meer geschikt zijn voor elektrische auto’s hierdoor een tweede leven.

Dit meldt Mobilize, onderdeel van Renault Group. Mobilize is een bedrijf dat diensten rondom mobiliteit aanbiedt. Zo biedt het bedrijf een app aan waarmee gebruikers CO2-neutraal kunnen rijden met behulp van een deelauto. De app helpt eigenaren van elektrische voertuigen daarnaast bij het slim opladen met groene stroom. Ook installeert het bedrijf laadpalen bij gebruikers thuis. Voor bedrijven biedt Mobilize groene oplossingen voor vervoer en energie-management. Denk hierbij aan laadinfrastructuur voor een groen wagenpark.

Een belangrijke uitdaging bij de energietransitie is de opbrengst van duurzame energiebronnen. Deze kan sterk variëren en is niet alleen afhankelijk van de tijd van het jaar, maar ook de tijd van de dag. Op dit moment bestaat de energiemix daarom nog in belangrijke mate uit een combinatie van duurzame energiebronnen en thermische centrale of zelfs ingevoerde elektriciteit. Met name op piekmomenten worden deze energiebronnen aangesproken.

Overtollige duurzame energie opslaan

Mobilize wil dit terugdringen door in te zetten op de ontwikkeling van opslagtechnologieën. Hierbij wordt overtollige duurzame energie opgeslagen. Deze energie kan vervolgens in het energienet worden ‘geïnjecteerd’ op momenten van grote vraag. Het gebruik van niet-duurzame energiebronnen is hierdoor niet langer nodig. Ook biedt opslag van duurzame energie een oplossing voor het overschot aan energie waar energiemaatschappijen in sommige gevallen mee geconfronteerd worden.

Opslagsystemen maken het opslaan van deze overtollige energie mogelijk. In het geval van een stationair opslagsysteem is een dergelijk systeem uitgevoerd met vaste batterijreservoirs. De tegenhanger is mobiele opslag, waarvan autobatterijen een voorbeeld zijn.

Advanced Battery Storage

Het Advanced Battery Storage-project is het grootste stationaire energieopslagsysteem dat ooit in Europa is ontwikkeld op basis van accu’s uit elektrische voertuigen, meldt Mobilize. Dertig tot zestig accu’s zijn hierbij in een container geïntegreerd. De accu’s zijn onderling met elkaar verbonden en aangesloten op het elektriciteitsnet. Iedere container is goed voor een capaciteit van 1 megawattuur (MWh).

De accu’s die in de container worden gebruikt zijn afkomstig uit elektrische auto’s. Deze gebruikte accu’s combineert Mobilize in een container met nieuwe accu’s. Meerdere containers vormen samen het Advanced Battery Storage-project. Het totale systeem moet op termijn 70 MWh aan capaciteit krijgen. Dit staat gelijk aan het dagelijkse verbruik van een stad met 5.000 inwoners.

EcarAccu

Mobilize is overigens niet de enige partij die inzet op stationaire energieopslag. Een ander voorbeeld is EcarAccu. Dit bedrijf geeft afgedankt accu’s uit elektrische voertuigen een tweede leven. Dit kan in een energieopslagsysteem zijn, maar ook aan een boot. Sinds maart 2021 verhuurt EcarAccu onder meer aanhangers met accu’s uit elektrische voertuigen aan bedrijven: de eCarPOWER.

De accu’s worden aangeleverd via Auto Recycling Nederland (ARN). Het bedrijven demonstreert en reviseert de accupakketten. EcarAccu hergebruikt hierbij alle onderdelen die nog bruikbaar zijn, en stuurt de overige onderdelen naar een recyclingbedrijf.

Nissan Leaf

Nissan maakte in 2019 al bekend afgedankte accu’s uit de Nissan Leaf te gaan hergebruiken. Het bedrijf stelde hierbij dat de accu’s over het algemeen 10 tot 12 jaar langer meegaan dan een Nissan Leaf zelf. Nadat een Leaf is gesloopt, zit er dus nog flink wat leven in de accu. De gemiddelde levensduur van een auto zou zo’n 10 jaar bedragen, terwijl een accu volgens Francisco Carranza, managing director van Renault-Nissan Energy Services, zo’n 22 jaar mee gaat.

Ook Renault-Nissan Energy Services zet de accu’s in voor energieopslagsystemen. Zo is in 2018 al een opslagsysteem met een capaciteit van 3 MWh geopend in de Johan Cruijf ArenA. Dit opslagsysteem voorziet het stadion van energie. Ook biedt Nissan onder de merknaam Nissan Energy Solar energieopslagsystemen voor woningen aan.

Energieopslag voor trams en elektrische bussen

Een derde voorbeeld zijn accu’s uit de Mercedes-Benz eCitaro van de Duitse vervoerder ÜSTRA. Het bedrijf zet oude accu’s uit de stadsbussen in voor energieopslag voor trams en elektrische bussen. In 2021 is een proefsysteem gerealiseerd, dat bestaat uit circa twintig batterijen. Het systeem moet de stroomvoorziening van zowel trams als elektrische bussen ondersteunen. De accu’s fungeren hierbij als buffer en zorgt er onder meer voor dat de voertuigen ook bij netstoringen kunnen blijven rijden. Daarnaast helpt het systeem bij het opvangen van piekbelasting op het stroomnet.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven