Wie over de A18 richting Doetinchem rijdt, zal ze niet ontgaan: de nieuwe hoogspanningsmasten langs de snelweg. Ze zijn geproduceerd door de VDL Groep. De masten maken onderdeel uit van de TenneT/Amprion 380 kV-verbinding tussen Doetinchem en het Duitse Wesel.
De hoogspanningsleiding moet de uitwisseling van elektriciteit tussen ons land en dat van de oosterburen makkelijker maken. Als het in Duitsland, waar veel windmolens staan, bijvoorbeeld hard waait, ontstaat daar een stroomoverschot. De reststroom kan dan via de nieuwe hoogspanningsleiding naar Nederland worden geëxporteerd. De masten zijn tussen de 55 en 75 meter hoog.
Elke mast bestaat uit meerdere delen. VDL Technics is verantwoordelijk voor het bovenste en meestal langste stuk (soms wel 30 meter lang) maar heeft ook een aandeel in het onderste deel van de mast. Daar zit een deur waar medewerkers doorheen kunnen gaan voor onderhoud en inspecties. Om de deur zitten zogenaamde mangaten, grote stalen ringen. VDL heeft deze mangaten gemaakt met behulp van de SolidCAM software.
Wim Hoezen, engineer bij VDL Technics, vertelt: “De masten zijn allemaal verschillend en afgestemd op de locatie en functie. Daardoor moeten er ook verschillende mangaten gemaakt worden, zodat ze altijd de vorm van de buis volgen.”
De mangaten komen gegoten bij VDL Technics binnen. Er zijn twee gietmodellen, waaruit met behulp van SolidCAM verschillende ringen worden gefreesd. “We hebben een template gemaakt van één ring. Door dit template te hergebruiken kan snel het programma voor een ander type mangat gemaakt worden,” aldus Hoezen.
VDL breidde haar CAM software speciaal voor dit project uit met een extra module. Hoezen: “Om het conische vlak van de mangaten te kunnen frezen, hebben we de HSS module aangeschaft. Omdat dit voor ons een nieuwe manier van programmeren was, hebben we via onze reseller CAD2M een dagtraining gevolgd, op locatie en specifiek gericht op dit product.”
VDL Technics is erin geslaagd om de productieprijs van de mangaten zo laag mogelijk te houden. Dit komt omdat de maatnauwkeurigheid niet zo hoog is. “Natuurlijk moeten de mangaten netjes op de buis aansluiten maar omdat ze van buiten niet te zien zijn, is de gladheid van het oppervlakte minder belangrijk. Met behulp van SolidCAM kon ik het 3D model vergelijken met hoe het product gefreesd zou worden. Samen met de klant hebben we bekeken hoe het oppervlak eruit mocht komen te zien. We frezen met ronde wisselplaten en hoe dichter we de freesbanen bij elkaar leggen, hoe gladder het oppervlak wordt. Het gebruik van meer freesbanen zorgt echter ook voor een langere productietijd en hogere kosten. Doordat we met SolidCAM het eindresultaat konden laten zien zonder een product te frezen, hebben we de optimale balans tussen de prijs en het uiterlijk van het product kunnen realiseren.”
De bouw van de hoogspanningsleiding wordt na verwachting medio 2017 afgerond.
Door: Kelly Bakker
Foto: VDL