Verschillende partners uit de luchtvaartsector werken samen aan de eerste emissievrije commerciële luchtvaartroute met een 19-zits vliegtuig tussen Rotterdam The Hague Airport (RTHA) en Londen. Hierbij wordt gevlogen met een vliegtuig dat geheel op waterstof vliegt en ontwikkeld is door ZeroAvia.
ZeroAvia, Royal Schiphol Group, stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport en de luchthaven tekenenden onlangs een samenwerkingsovereenkomst voor de realisatie van de luchtvaartroute. De partijen creëren hierbij een planning voor de lancering van de emissievrije luchtroute. De betrokken partijen spreken over ‘in potentie de eerste internationale commerciële operatie ter wereld met een waterstof toestel’. Dit moet emissieloze vluchten mogelijk maken.
Emissieloos vliegen kan een enorme winst zijn voor het terugdringen van de CO2-uitstoot wereldwijd. Zo blijkt uit cijfers van ZeroAvia dat transport via de lucht goed is voor 12% van de totale emissies. Indien de huidige ontwikkelingen doorzetten is de uitstoot naar verwachting in 2050 verdubbeld ten opzichte van vandaag. De helft van deze uitstoot is afkomstig van relatief korte vluchten van minder dan 1.600 kilometer. Dit is dan ook een belangrijke focus van het bedrijf.
ZeroAvia en Royal Schiphol Group zijn momenteel in gesprek met luchtvaartmaatschappijen om een operator te vinden voor de geplande route. De partijen melden dat deze gesprekken zich in een ‘vergevorderd’ stadium bevinden.
Samen werken ZeroAvia en Royal Schiphol Group daarnaast aan het opzetten van een tankinfrastructuur voor waterstof op Rotterdam The Hague Airport. En het integreren van deze infrastructuur in bestaande luchthavenprocessen. Ook richten de partijen zich samen op commercie, infrastructuur en regelgeving.
ZeroAvia is een Brits/Amerikaans bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van een waterstof-aangedreven elektrische vliegtuig. Het bedrijf is in 2017 opgericht door de huidige CEO Valery Miftakhov. ZeroAvia legt zich specifiek toe op de ontwikkeling van een waterstof-aangedreven aandrijflijn voor conventionele propellervliegtuigen. Het bedrijf wil zo vluchten zonder schadelijke uitstoot en met een lagere geluidsproductie mogelijk te maken.
De aandrijflijn is voorzien van waterstofbrandstofcellen. Deze worden ingezet voor het aandrijven van elektrische motoren. De enige uitstoot die hierbij ontstaat is waterdamp bij beheersbare temperaturen. Naast het ontlasten van het milieu kent deze aanpak meer voordelen. Zo wijst ZeroAvia op de lagere kosten, waardoor routes aantrekkelijker kunnen worden voor zowel luchtvaartmaatschappijen, luchthavens als passagiers. Op zijn website stelt ZeroAvia dat vluchten tot 800 kilometer mogelijk zijn voor de helft van de kosten van een traditionele vlucht. Deze kostenreductie schrijft het bedrijf onder meer toe aan lagere brandstof- en onderhoudskosten.
De waterstof waarvan de vliegtuigen gebruik maken wordt opgewekt met behulp van duurzame energie en een zogeheten elektrolyser. Deze produceert met behulp van een proces genaamd elektrolyse groene waterstof. Vliegtuigen tanken de waterstof vervolgens via een tankinfrastructuur op de grond.
Het bedrijf verwacht in 2024 zijn eerste producten op de markt te brengen. ZeroAvia wil dan vluchten tot 800 kilometer uitvoeren met vliegtuigen met maximaal twintig zitplaatsen. In datzelfde jaar wil het bedrijf ook zijn eerste commerciële vlucht realiseren. In 2026 moet hetzelfde bereik van 800 kilometer mogelijk zijn met vliegtuigen met tachtig zitplaatsen. Op de lange termijn mikt het bedrijf op het laten vliegen van vliegtuigen met meer dan tweehonderd zitplaatsen.
ZeroAvia richtte onlangs een entiteit in Nederland op. Het bedrijf wil zo profiteren van kansen op het gebied van commercialisering en samenwerking met luchthavens, fabrikanten en/of luchtvaartmaatschappijen. Het gaat hierbij om samenwerking in Nederland, maar ook in de rest van de Europese Unie.
“Deze deal betekent dat je in slechts drie jaar tijd aan boord van een vlucht moet kunnen stappen en de reis van een uur tussen het VK en Nederland moet kunnen maken zonder je zorgen te hoeven maken over de impact op de klimaat. Samen met partners als Royal Schiphol Group maken we in de eerste helft van dit decennium echte emissievrije vluchten voor passagiers”, zegt Sergey Kiselev, Head of Europe bij ZeroAvia.
Ron Louwerse, CEO van Rotterdam the Hague Airport, voegt toe: “Het aan boord gaan bij een emissievrije vlucht van Rotterdam naar Londen is slechts het begin van duurzame luchtvaart en wordt mogelijk gemaakt door te pionieren en innovatie in de sector aan te jagen. Met Nederland als proeftuin van luchtvaart versterken we de concurrentie- en kennispositie en het vestigingsklimaat.”
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron foto: ZeroAvia