Hydrogenious is pionier op het gebied van vloeibare organische waterstof (LOHC). Het bedrijf ondertekende samen met tankopslagbedrijf Evos en Port of Amsterdam een Memorandum of Understanding (MoU). Daarin geven zij aan om gezamenlijk grootschalige import- en opslagvoorzieningen voor waterstof op te zetten in de Amsterdamse haven. De voorzieningen zullen bestaan uit een grootschalige ontkoppelingsfabriek voor LOHC (dehydrogeneringsproces) en bijbehorende infrastructuur. Volgens planning zal dit gebeuren met een capaciteit van zo’n 100-500 ton waterstof per dag.
Alle drie de partijen zijn medeoprichters van het H2A-platform. Dit platform richt zich op de import van groene waterstof. Meer specifiek op de ontwikkeling van de hele toeleveringsketen via de haven van Amsterdam. Er zijn al veel geplande waterstofactiviteiten in de haven. Daartoe behoren de ontwikkeling van de regionale en landelijk waterstofbackbone. En diverse geplande projecten voor de productie van waterstof in het Noordzeekanaalgebied. De realisatie van een LOHC-importfaciliteit en een fabriek voor de grootschalige afgifte van waterstof vormen hierop een belangrijke aanvulling. In de volgende fase onderzoeken de betrokkenen de vereisten op ruimtelijk, infrastructureel en financieel gebied. Doel is om de terminal tegen 2028 operationeel te hebben. Het streven is om 1 miljoen ton LOHC per jaar te importeren.
LOHC-technologie
In het verleden is een haalbaarheidsonderzoek naar verschillende dragers van vloeibare waterstof uitgevoerd. Nu zetten Evos, Hydrogenious en Port of Amsterdam de volgende stap. Doel is om de unieke LOHC-technologie van Hydrogenious in de praktijk te brengen. De studie liet namelijk zien dat de LOHC-technologie een kansrijke oplossing is voor de haven van Amsterdam. Dit omdat LOHC kan worden ingepast in de bestaande infrastructuur. De terminals van Evos Amsterdam hebben kleine aanpassingen nodig voor de opslag en distributie van LOHC.
Belangrijke stap verduurzaming Europese industrieën
De waterstofdrager die door Hydrogenious wordt gebruikt, benzyltoluene (LOHC-BT), wordt al veel toegepast in de industrie als middel voor warmteoverdracht. Het heeft ook de ideale eigenschappen voor een veilige afhandeling in havens. Dit komt omdat het een brandvertragende en niet-explosieve drager is met een hoge energiedichtheid. Er kan net zo mee worden omgegaan als met fossiele vloeibare brandstof binnen de bestaande infrastructuur. Na het dehydrogeneringsproces is het mogelijk de drager vele honderden keren te hergebruiken voor het binden van waterstof. Dit unieke project is daarom een belangrijke stap in de ontwikkeling van pan-Europese waardeketens voor waterstof die verbonden zijn met de haven van Amsterdam en die het koolstofvrij maken van Europese industrieën versnellen.
Beeld: Ondertekening van MoU door Dr. Daniel Teichmann (Hydrogenious, links), Koen Overtoom (Port of Amsterdam, midden) en Ramon Ernst (Evos, rechts)