Gemeentes kiezen vaker voor verkeersborden van bamboe

Leesduur: +/- 2 min.
Steeds meer dorpen en steden in Nederland laten hun aluminium verkeersborden vervangen voor duurzame borden gemaakt van bamboe. Daarmee volgen ze het voorbeeld van Den Bosch, waar in 2017 voor het eerst een proef met de borden werd gedaan.

Rotterdam is de nieuwste in de rij van gemeentes die overstappen op de bamboe verkeersborden. Vooral de afgelopen maanden kozen tientallen dorpen en steden ervoor om de aluminium verkeersborden te vervangen voor een duurzame variant. Daarmee willen ze aantonen dat duurzaamheid hoog op de agenda staat. 

In 2017 werd in Den Bosch een proef gestart met een aantal testexemplaren. Sinds oktober heeft Amsterdam 650 bamboeverkeersborden geplaatst, ook dat is een pilot. Ook in Amstelveen, Bloemendaal, Coevorden, Dordrecht,  IJmuiden, Rijswijk en Utrecht kun je bamboeverkeersborden vinden. Den Haag plaatste afgelopen december in het Hofkwartier 57 straatnaamborden van bamboe. In het Zuid-Hollandse Voorschoten maken momenteel in het centrum alle aluminium borden plaats voor bamboe-exemplaren.

Klimaatneutraal

Een groot deel van de borden werd ontwikkeld door HR Groep in samenwerking met bamboefabrikant Moso. Tegen AD.nl zegt Hans Heijmans, bamboespecialist bij HR Groep: "Wij wilden duurzamer werken en zijn gaan zoeken naar andere materialen dan aluminium.” Hij legt ook uit dat bamboe volledig klimaatneutraal is. "Bamboe absorbeert 400 kilogram CO2 per kubieke meter. Bij de productie van aluminium uit bauxiet wordt juist 33.000 kilogram CO2 per kubieke meter uitgestoten.” 

Ook is een verkeersbord van bamboe, dat geen hout maar een grassoort is, robuuster dan een aluminium bord; het gaat langer mee omdat het bord geïmpregneerd wordt met een vocht- en schimmelwerend middel. Het is een zeer sterk materiaal, met name door de hardheid, dichtheid en stabiliteit. HR Groep biedt dan ook twintig jaar garantie op de bamboeverkeersborden, acht jaar meer dan op een aluminium bord. "Eigenlijk kan een bamboebord een kwart eeuw mee, maar het folie met het verkeersvoorschrift houdt het niet zo lang uit", aldus Heijmans tegen AD.nl. In het bord kan ook een sensor worden aangebracht die beweging detecteert.

Hogere prijs

Een nadeel van bamboeborden is dat ze duurder zijn in aanschaf, ongeveer 30 procent duurder dan een aluminiumbord. Toch zeggen de meeste gemeenten dat de hogere prijs hen niet zal tegenhouden om voor de bamboeborden te kiezen. Dit heeft er vooral mee te maken dat gemeenten de borden als een manier zien om hun duurzaamheidsstreven aan de inwoners te kunnen laten zien. Het valt namelijk direct op dat het bord gemaakt is van bamboe. 

In het AD valt overigens ook te lezen dat HR Groep, dat al veertig jaar verkeersborden maakt, bezig is met nog meer duurzame materialen. Zo wordt er ook bekeken of verkeersborden van vlas en hennep gemaakt kunnen worden. 
 

Bron: AD.nl
Foto: HR Groep

Geef jouw mening

Bij je reactie wordt je achternaam niet getoond