ABB neemt Sevensense over, een Zwitserse start-up gespecialiseerd in AI-ondersteunde 3D-vision technologie die autonomous mobile robots (AMR) helpt te navigeren. De fabrikant van onder meer AMR’s, industriële robots en collaboratieve robots integreert de technologie van Sevensense in zijn portfolio.
Sevensense is in 2018 opgericht en een spin-off van de Zwitserse universiteit ETH Zurich. De navigatietechnologie van Sevensense voor AMR’s combineert AI- en 3D-visiontechnologie. Dit stelt AMR’s in staat autonoom hun weg te vinden in industriële omgevingen. De robots kunnen hierbij zelf intelligente beslissingen nemen, en onder meer onderscheid maken tussen vaste en bewegende objecten in dynamische omgevingen.
Bij de ingebruikname van de technologie hoeven de mobiele robots slechts eenmalig handmatig door de omgeving geleid te worden. Hierbij creëren zij met behulp van Visual Simultaneous Localization and Mapping (Visual SLAM)-technologie een kaart waarmee zij autonoom door de omgeving kunnen navigeren.
De werkwijze verkort de ingebruikname van de AMR’s met Visual SLAM-technologie ten opzichte van veel andere exemplaren van weken tot dagen. Ook kunnen de AMR’s dankzij de technologie autonoom navigeren in zeer complexe en dynamische omgevingen, waarin ook mensen aanwezig zijn. De robots updaten de kaarten continu en delen deze met elkaar.
“De unieke, in de markt bewezen technologie van ABB biedt meer autonomie en cognitieve intelligentie en maakt de weg vrij voor een verschuiving van lineaire productielijnen naar dynamische netwerken. Intelligente AMR’s navigeren autonoom naar productiecellen, volgen de voorraadinventarisatie terwijl ze onderweg zijn en delen deze informatie met andere robots, terwijl ze veilig zij aan zij met mensen samenwerken”, zegt Marc Segura, president van de Robotics Division van ABB.
ABB investeerde in 2021 al in het bedrijf en nam toen een minderheidsbelang. De partijen voerden eerder al pilotprojecten uit bij een aantal klanten. Nu ABB Sevensense volledig in handen krijgt, integreert het bedrijf de technologie van de start-up in zijn eigen AMR-portfolio.
De Zweeds-Zwitserse multinational speelt hierbij in op de verwachte groei in de vraag naar AMR’s. Naar verwachting groeit de markt voor AMR’s van 5,5 miljard dollar in 2023 naar 9,5 miljard dollar in 2026. Dit komt neer op een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 20%.
Diverse klanten omarmen de technologie. Zo wijst ABB op autofabrikant Ford, dat de ABB AMR’s met Visual SLAM-technologie wil inzetten voor het vergroten van de efficiëntie in productielocaties in de Verenigde Staten (VS). Denk ook aan autobandenfabrikant Michelin, die de AMR’s inzet in zijn Spaanse fabriek.
ABB meldt ook dat andere autofabrikanten de technologie omarmen in Duitsland, Finland en het Verenigd Koninkrijk.
Dat ABB Sevensense integreert in zijn betekent niet dat Sevensense van de markt verdwijnt. ABB wil de technologie van het bedrijf blijven leveren voor onder meer toepassingen in materiaalverwerking, de schoonmaak en andere service-gerichte toepassingen. Sevensense biedt drie producten aan: Alphasense Position voor het positioneren van mobiele machines, Alphasense Autonomy voor AI-navigatie voor AMR’s en Core Research voor het onderzoeken van Visual AI-toepassingen met behulp van een traagheidssensor.
De 35 medewerkers van Sevensense blijven werkzaam vanuit het Zwitserse kantoor in Zürich. Financiële details over de overname zijn niet bekend gemaakt.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: ABB