maart 2022 - Jaarbeurs
High tech / 06 november 2023

Albert Heijn laat robots bestellingen van klanten inpakken

De deuren van een nieuw Home Shop Center (HSC) van supermarktketen Albert Heijn in Barendrecht zijn onlangs geopend. In het centrum maakt Albert Heijn gebruik van robots om geautomatiseerd bestellingen van klanten in te pakken. Wekelijks gaat het systeem 45.000 bestellingen verzorgen.

Albert Heijn is al langer actief met het bezorgen van boodschappen bij klanten thuis. Het geautomatiseerde HSC dat het nu opent ondersteunt deze dienstverlening. Robots laden in het centrum producten geheel automatisch in in de bekende blauwe boodschappenkratten die de keten bij klanten thuisbezorgd.

Zo’n 300 robots actief

Het HSC is voorzien van een geautomatiseerd netwerk van rails. In totaal zijn zo’n 300 robots actief in het systeem. Zij rijden met in totaal 45.000 bakken door het centrum en verzamelen zo de boodschappen die klanten bestellen.

De robots richten zich uitsluitend op het verzamelen en inpakken van houdbare producten. Zij werken nauw samen met menselijke medewerkers van Albert Heijn; mensen maken de bestellingen compleet en voegen onder meer verse producten toe.

Foto: Albert Heijn

Samenwerking met Swisslog

De mechanisatie van het centrum is uitgevoerd in samenwerking met Swisslog. Dit bedrijf is gespecialiseerd in magazijnautomatisering voor logistieke processen. Het bedrijf maakt onderdeel uit van de KUKA Groep en telt wereldwijd ruim 14.000 medewerkers. Het levert onder meer automatische opslagsystemen, automatische transport- en conveyorsystemen, pick- en palletiseeroplossingen en ondersteunende software.

Naast het HSC in Barendrecht staat ook de bouw van een gemechaniseerd HSC in Zwolle op de planning. Dit centrum moet medio 2024 zijn deuren openen.

Duurzaamheid

Albert Heijn zet met het nieuwe HSC ook in op duurzaamheid. Zo is het centrum voorzien van ruim 5.400 zonnepanelen, een energiezuinige koelcel, LED-verlichting en een warmtepomp voor de klimaatinstallatie in de kantoren. Ook zijn 63 laadpunten voor elektrische voertuigen aanwezig.

Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: “Als grootste e-commerce speler in supermarktland zet Albert Heijn in op innovatie, groei en duurzaamheid. We zoeken hierbij continu naar de nieuwste technologieën om slimmer en efficiënter te kunnen werken. Ik ben trots op de nieuwe stap die we in ons HSC in Barendrecht zetten. Hiermee boren we weer een nieuwe mogelijkheid aan om te blijven groeien met e-commerce, rekening houdend met de krapte in de arbeidsmarkt.”

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto’s: Albert Heijn

Deel dit artikel

Meer nieuws

E-boiler vervangt gasgestookte stoomketel in Eemscentrale

E-boiler vervangt gasgestookte stoomketel in Eemscentrale

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 03-12-2024
(productnews)
ENGIE gaat een E-boiler op groene stroom plaatsen in de Eemscentrale. De E-boiler vervangt een gasgestookte stoomketel. Een...
ENGIE gaat een E-boiler op groene stroom plaatsen in de Eemscentrale. De E-boiler vervangt een gasgestookte stoomketel. Een stoomketel in een elektriciteitscentrale verwarmt water tot stoom. In veel gevallen gebeurt...
Energie / 03-12-2024
Lees meer

Philips maakt geïntegreerde diagnostiekportfolio beschikbaar via de cloud

(productnews)
Philips breidt zijn samenwerking met Amazon Web Services (AWS) uit. Het bedrijf maakt zijn geïntegreerde...
Philips breidt zijn samenwerking met Amazon Web Services (AWS) uit. Het bedrijf maakt zijn geïntegreerde diagnostiekportfolio, bestaande uit radiologie, digitale pathologie, cardiologie en AI-visualisatieoplossingen, via de cloud beschikbaar....
Medisch & Zorg / 03-12-2024
Lees meer

Hyundai en Kia presenteren exoskelet

Hyundai en Kia presenteren exoskelet

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 02-12-2024
(productnews)
Hyundai en Kia, beide onderdeel van Hyundai Motor Company, lanceren een exoskelet gericht op industrieel gebruik: de X-ble...
Hyundai en Kia, beide onderdeel van Hyundai Motor Company, lanceren een exoskelet gericht op industrieel gebruik: de X-ble Shoulder. Het exoskelet verhoogt de efficiëntie en productiviteit van de drager, terwijl...
Automotive / 02-12-2024
Lees meer

Bijna 95% van de organisaties in de industriële sector is het afgelopen jaar getroffen door cyberaanvallen

(productnews)
Uit onderzoek van Kaspersky blijkt dat bijna 95 procent van de industriële organisaties een cybersecurity-incident heeft...
Uit onderzoek van Kaspersky blijkt dat bijna 95 procent van de industriële organisaties een cybersecurity-incident heeft gehad in de afgelopen twaalf maanden. Het onderzoek onder 203 Nederlandse C-level besluitvormers belicht...
Algemeen / 02-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven