Hyundai Motors en KIA introduceert een vernieuwde versie DAL-e Delivery, een robot gericht op het afleveren van producten, goederen en objecten in binnenomgevingen. De robot is onder meer voorzien van gezichtsherkenning, en kan hierdoor individuele werknemers identificeren.
DAL-e Delivery is eind 2022 door de twee Zuid-Koreaanse bedrijven geïntroduceerd. Het ging toen om een pilotproject. De nieuwe versie die de partijen nu presenteren bouwt voort op dit eerdere model. Het vernieuwde model moet onder meer beter presenteren in complexe omgevingen zoals kantoorpanden en winkelcentra.
“DAL-e Delivery biedt efficiënte en betrouwbare bezorgdiensten voor voedsel, dranken en pakketjes om ervoor te zorgen dat klanten goederen snel ontvangen”, zegt Dong Jin Hyun, Vice President en Head of Robotics Lab bij Hyundai Motor en Kia. “Onze visie strekt zich uit tot het implementeren van infrastructuur die met elkaar communiceert in verschillende ruimtes, waaronder kantoren, restaurants en winkelcentra.”
De vernieuwde versie van DAL-e Delivery is een bezorgrobot die specifiek is gericht op gebruik in binnenomgevingen, zoals kantoren en winkelcentra. De robot kan zich met een snelheid van maximaal 1,2 meter per seconde voortbewegen, en daarbij zelfstandig zijn weg vinden in nauwe omgevingen en obstakels vermijden. DAL-e Delivery kan ladingen tot 10kg vervoeren.
DAL-e Delivery is onder meer voorzien van een nieuwe behuizing. Deze bestaat uit een vierkante kolom met afgeronde hoeken en een laag zwaartepunt. De robot is gebaseerd op een viertal zogeheten ‘Plug & Drive’ modules, die door Hyundai begin 2022 zijn aangekondigd. Het gaat om modules die onder meer een motor met besturing, vering, remmen en omgevingssensoren combineren, en de basis kunnen vormen voor uiteenlopende robots.
In verhouding met zijn voorganger is DAL-e Delivery kleiner, wat de robot volgens Hyundai en KIA in staat stelt zich soepeler voort te bewegen. Tegelijkertijd is de laadruimte van de robot juist groter geworden. Deze biedt voortaan ruimte aan maximaal 16 bekers koffie. Uiteraard bepalen gebruikers zelf welke objecten zij met de robot willen vervoeren.
Zodra je de deuren van het laadruim opent, schuift de lading automatisch naar je toe. Ook is een lampje aanwezig dat de lading belicht, wat het identificeren van het benodigde object of product vereenvoudigt.
DAL-e Delivery is in staat autonoom zijn weg te vinden door complexe omgevingen, die meerdere verdiepingen kunnen beslaan. De robot kan daarvoor onder meer overweg met liften en toegangsdeuren. Ook berekent DAL-e Delivery autonoom in realtime de optimale route, waarmee het zijn bestemming zo snel mogelijk kan bereiken.
Opvallend aan de robot is ook dat je niet alleen een locatie opgeeft als afleverplek, maar ook een ontvanger kan aangeven. DAL-e Delivery kan vervolgens met behulp van een camera en gezichtsherkenningstechnologie de ontvanger zelfstandig identificeren. Dit levert in de praktijk gebruiksgemak op; het invoeren van een wachtwoord of pincode voor het ontgrendelen van het laadruim is hierdoor niet nodig. De technologie die hiervoor gebruikt wordt is door Hyundai Motor en Kia’s Robotics Lab in eigen beheer ontwikkeld. De gezichtsherkenningstechnologie is gecertificeerd door het Korea Internet and Security Agency en daarbij beoordeeld als 99,9% nauwkeurig.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Hyundai Motors