BMW gaat de humanoïde robot van het Amerikaanse Figure inzetten in zijn productiefaciliteiten. Het gaat om robot voor ‘algemeen gebruik’, die veel flexibeler inzetbaar is dan een traditionele industriële robot.
Figure is een Amerikaans bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van autonome humanoïde robots. Dit zijn robots die op het eerste oog veel weg hebben van de mens. Zo bewegen zij zich net als de mens voort op twee benen, en beschikken over armen. De robots zijn gericht op het automatiseren van moeilijke, onveilige of precieze taken in het productieproces. Zij ontlasten zo menselijke medewerkers, die meer tijd overhouden voor taken die niet geautomatiseerd kunnen worden.
Het bedrijf ontwikkelde hiervoor de Figure 01, dat het bedrijf omschrijft als de eerste ‘commercieel-haalbare autonome humanoïde robot’ ter wereld. De robot is 1,67 meter hoog, weegt 60 kilogram en kan ladingen tot 20 kilogram tillen. Figure 01 kan op een acculading ongeveer 5 uur operationeel zijn, en beweegt zich daarbij voort met een snelheid van 1,2 meter per seconde. De aandrijving van de robot is volledig elektrisch.
Figure stelt dat zijn robots onder meer kunnen helpen met het verhogen van de productiviteit in de maakindustrie en het adresseren van de omvangrijke personeelstekorten in de sector. Denk echter ook aan het terugdringen van risico’s die werknemers op de werkvloer lopen.
Het roboticabedrijf is opgericht door CEO Brett Adcock. De ondernemer richtte eerder onder meer Archer Aviation op, dat zich richt op de ontwikkeling van electric vertical take-off and landing (eVTOL) vliegtuigen. Ook stond hij aan de wieg van de talentmarktplaats Vettery, dat in 2018 is overgenomen door Adecco Group.
Adcock wijst op de voordelen van de ‘generieke robots’ van zijn bedrijf ten opzichte van traditionele robotica, die is gericht op een specifiek doel. “Single-purpose robotica heeft de commerciële markt al tientallen jaren verzadigd, maar het potentieel van robotica voor algemene doeleinden is volledig onbenut. Figure’s robots stellen bedrijven in staat de productiviteit te verhogen, de kosten te verlagen en een veiligere en consistentere omgeving te creëren”, aldus Brett Adcock, Oprichter en CEO van Figure. “We kijken ernaar uit om zij aan zij te werken met BMW Manufacturing om AI en robotica te integreren in de autoproductie.”
BMW gaat de robots inzetten in zijn productiefaciliteiten en wil zo productieprocessen automatiseren en zijn personeel ondersteunen. De uitrol van de Figure robots vindt gefaseerd plaats. In de eerste fase identificeert Figure toepassingen waarin zijn humanoïde robots toegepast kunnen worden. In de tweede fase rolt het roboticabedrijf de robots daadwerkelijk uit in een productiefaciliteit van BMW in het Amerikaanse Spartanburg, South Carolina.
De twee partijen gaan de robots samen ook doorontwikkelen. BMW Manufacturing en Figure willen mogelijkheden verkennen op het gebied van onder meer kunstmatige intelligentie (AI), robotaansturing, productievisualiatie en robotintegratie.
“De auto-industrie, en daarmee de productie van voertuigen, evolueert snel. BMW Manufacturing streeft ernaar innovatieve technologieën in onze productiesystemen te integreren om onze toekomst als marktleider en innovator vooruit te helpen. Het gebruik van robotoplossingen voor algemeen gebruik heeft de potentieel om de productiviteit efficiënter te maken, om de groeiende vraag van onze consumenten te ondersteunen en om ons team in staat te stellen zich te concentreren op de transformatie die voor ons ligt”, aldus Dr. Robert Engelhorn, President en CEO van BMW Manufacturing.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Darko Stojanovic via Pixabay