De Zwitserse luchtverkeersleidingsorganisatie Skyguide en het managementplatform voor de luchtvaart AirMap kondigen aan het eerste nationale verkeersleidingssysteem voor drones in Europa uit te gaan rollen. Het systeem gaat Swiss U-space heten en gaat voldoen aan standaarden die worden gedefinieerd door de Europese SESAR Joint Undertaking.
SESAR Joint Undertaking is een mechanisme research & development (R&D)-activiteiten in de Europese Unie coördineert en concentreert. De organisatie heeft als doel de volgende generatie luchtvaartleiding te ontwikkelen en brengt experts hiervoor met elkaar in contact. Ongeveer 3.000 experts uit Europa en daarbuiten zijn bij SESAR betrokken. SESAR Joint Undertaking richt zich niet specifiek op drones.
De Europese organisatie stelt op zijn website dat het Europese luchtverkeersleidingssysteem is verouderd. Het systeem wordt vernieuwd met het oog op de verwachte toename aan luchtvaartverkeer tussen nu en 2035; naar verwachting worden in 2035 in de Europese Unie (EU) 700 miljoen passagiers vervoerd en 14,4 miljoen vluchten uitgevoerd. De SESAR Joint Undertaking richt zich op de ontwikkeling van een nieuw Europees luchtverkeersleidingssysteem, dat U-space wordt genoemd. Naar verwachting wordt het systeem in 2019 uitgerold.
Skyguide en AirMap melden dat Swiss U-space de eerste nationale implementatie van U-space zal zijn. Het systeem gaat onder andere gebruik maken van het AirMap Unmanned Traffic Management (UTM) platform, waarmee luchtverkeersleidingen worden verbonden met het drone ecosysteem. Dit platform maakt het onder andere mogelijk piloten en drones te registreren in de database van AirMap of een database van een derde partij en luchtvaartreguleringen te publiceren. Ook kan luchtverkeersleiding via het platform adviezen versturen naar dronepiloten en via notificaties met hen communiceren.
Swiss U-space gaat verschillende functies bevatten:
Een pilot met Swiss U-space gaat in juni van start. Hierbij wordt het Het AirMap platform geïntegreerd in de luchtverkeersleidingsinfrastructuur van Skyguide om geautomatiseerde vluchtautorisatie vanuit één centrale omgeving mogelijk te maken. Daarnaast gaan Skyguide en AirMap een roadmap ontwikkelen voor het uitrollen van een volledig operationeel luchtverkeersleidingssysteem voor drones. Dit systeem moet net als het Europese U-space in 2019 worden gelanceerd.
“Het opzetten van een U-space is de sleutel om de veiligheid van drones te vergroten en de veiligheids- en privacyzorgen van onze burgers weg te nemen. Om deze doelstellingen te behalen is een naadloze samenwerking tussen alle betrokken partners van cruciaal belang. Ik ben verheugd te zien dat een belangrijke stap is genomen om deze uitdaging te overwinnen”, zegt Christian Hegner, directeur-generaal van het Zwitserse Federal Office of Civil Aviation.
Skyguide en AirMap verwachten dat Swiss U-space de Zwitserse drone-economie een flinke boost kan geven. Het aantal verzoeken voor dronevluchten die bij Skyguide binnenkomen zijn sinds 2013 vertienvoudigd.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Skyguide
Bron: AirMap
Bron: SESAR Joint Undertaking
Bron foto: Pixabay / Powie