euRobotics lanceert een nieuwe strategie voor innovatie, groei en maatschappelijke impact voor de industriële roboticasector. Het doet stelt hiervoor ook een aantal doelstellingen voor het bewaken en verder stimuleren van Europa’s sterke positie op de roboticamarkt. Ook doet het een aantal aanbevelingen voor het realiseren van deze doelstellingen.
euRobotics is een in Brussel gevestigde non-profitoprganisatie die de Europese robotica-gemeenschap vertegenwoordigd. De organisatie richt zich op het bevorderen van de ontwikkeling, het gebruik en de acceptatie van robotica in Europa. Het zet hiervoor in op onderzoek, ontwikkeling en het stimuleren van kennisdeling.
De strategie schetst de collectieve visie van de Europese robotica-gemeenschap en maakt gebruik van diverse bronnen van informatie, zowel uit Europa als daarbuiten. euRobotics noemt Europa een leider in robotica, maar stelt tegelijkertijd dat de klok tikt. Het stelt dat Europa robots meer dan ooit nodig heeft voor het behouden van zijn economische voorsprong en het hoofd bieden van demografische en klimaatgerelateerde uitdagingen. De strategie die het presenteert meot dit ondersteunen.
Het pleit voor een zogeheten ‘Whole Europe’-aanpak op het gebied van onderzoek, innovatie, implementatie en acceptatie. Onderzoek, industrie en beleidsmakers zouden daarbij binnen een gemeenschappelijk kader moeten samenwerken voor het ondersteunen van innovatie van lab tot markt in een ononderbroken keten. Normen en regelgeving moeten daarbij zijn afgestemd op markt- en innovatienoden.
Ook pleit euRobotics in de strategie voor investerings- en fiscale beleidsmaatregelen die groei stimuleren. Niet alleen in robotica, maar ook in sectoren die de productiviteit kunnen verhogen door het gebruik van slimmere robots. Strategische investeringen in onder meer onderwijs, vaardigheden, technologie, onderzoek, implementatie en acceptatie zijn volgens de strategie nodig voor het maximaliseren van de economische en maatschappelijke voordelen van robotica.
De strategie schetst de collectieve visie van de Europese robotica-gemeenschap. Het doet een reeks aanbevelingen over samenwerking tussen publieke en private organisaties ervoor te zorgen dat robotica in Europa op de middellange en lange termijn economische en maatschappelijke impact heeft. De aanbevelingen richten zich op het mogelijk maken van Europese producten en diensten die toegevoegde waarde creëren, en tegelijkertijd behouden van de sterke basis van robotica-onderzoek en -innovatie in Europa.
Ook pleit de strategie voor het ondersteunen van de roboticasector in Europa. Dit onder meer door het bevorderen van de acceptatie van robotica, creëren van een langetermijnfocus op onderzoek en het bieden van een sterke innovatie-infrastructuur.
De waarde van robotica ligt volgens euRobotics in de impact op de dienstverlening en het verhogen van de productiviteit in de productie. “Robots zijn de enige reden waarom Europa nog steeds in staat is tot het produceren van auto’s en apparaten op grote schaal en draaiende houden van zijn geavanceerde, internetgestuurde toeleveringsketen. Deze zeer reële impact is slechts het begin, en zelfs met de roboticatechnologie die we vandaag de dag hebben, zijn er veel meer kansen die met de huidige technologie kunnen worden benut”, schrijft euRobotics in de strategie.
Dit vraagt volgens de non-profitorganisatie om stimulering van de acceptatie door eindgebruikers en een verkenning van mogelijkheden tot het vergroten van de impact van robotica. Een gebrek aan bewustzijn, lage investeringsniveaus en een gebrek aan gekwalificeerd personeel en hulpmiddelen voor het ondersteunen van brede ontwikkeling, implementatie en werking staat dit echter in de weg.
Voor het overwinnen van deze obstakels moet Europa volgens euRobotics de kans grijpen tot het ontwikkelen en inzetten van meer capabele, slimmere robots. “Europa heeft een leidende positie in de ontwikkeling van industriële en service-robotica, en deze moet worden ondersteund binnen het onderzoek en de vertaling van dat onderzoek naar innovatieve producten en diensten”, aldus de non-profitorganisatie.
De lange doorlooptijd voor het naar de markt brengen van robotica vormt daarbij een belangrijke uitdaging. Zo wijst euRobotics erop dat het niet ongebruikelijk is dat dit tien tot vijftien jaar in beslag neemt. Ter vergelijking: dit is drie tot vijf keer langer dan voor softwaregebaseerde innovaties.
Ook wijst euRobotics op de hogere kosten door de tijd en middelen nodig zijn voor het bouwen, testen, valideren en integreren van prototypehardware in bestaande systemen. “Deze langetermijninvesteringen en hoge kosten passen niet goed bij de kortetermijncycli binnen onderzoeks- en innovatiefondsen of bij de rendementverwachtingen van investeerders die gewend zijn aan de ‘sugar rush’ van investeringen in AI en gerelateerde softwaretechnologieën”, stelt euRobotics.
euRobotics wijst ook op de behoefte aan regelgeving die robotica-gebaseerde innovatie faciliteert. De huidige regelgeving is volgens de non-profitorganisatie vaak meer gericht op menselijke processen dan op robotische processen. In combinatie met een gebrek aan kennis over robotica vertraagt dit de acceptatie van robots aanzienlijk.
In de strategie stelt euRobotics acht doelen voor Europa voor:
Voor het realiseren van deze doelstellingen doet euRobotics ook een aantal concrete aanbevelingen:
De volledige strategie van euRobotics, genaamd ‘A Unified Vision for European Robotics’, is hier (pdf) te vinden.
Auteur: Wouter Hoeffnagel