Ford gaat een exoskelet genaamd EksoVest inzetten om het risico op werkgerelateerde blessures terug te dringen. In totaal schaft het bedrijf 75 exemplaren van het EksoVest aan, die in 15 verschillende fabrieken wereldwijd zullen worden ingezet.
Veel werkzaamheden in autofabrieken worden uitgevoerd terwijl een voertuig op een brug staat. Werknemers staan hierbij onder het voertuig om bijvoorbeeld componenten te plaatsen, waarbij zij boven hun macht werken. “Het bouwen van voertuigen is een fysiek zware baan”, legt Bruce Hettle, Ford group vice president, Manufacturing and Labor Affairs, uit. “We geven om onze werknemers en proberen hen te helpen hun werk te doen met zo min mogelijk slijtage aan hun lichaam.”
Ford schaft daarom in totaal 75 EksoVest’s aan. EksoVest is een exoskelet ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf Ekso Bionics, dat hierbij nauw heeft samengewerkt met Ford. De EksoVest’s ondersteunen werknemers terwijl zij boven hun macht moeten werken. De exoskeletten ondersteunen de armen van de werknemers terwijl deze bijvoorbeeld met behulp van elektrisch gereedschap bouten vastdraaien om een component te bevestigen. Dit vermindert de belasting op de armen van de werknemers, waardoor zij minder vermoeid raken en het risico op blessures afneemt.
De EksoVest’s zijn geschikt voor werknemers met een lengte van 1,57 tot 1,93 meter, dankzij de mogelijkheid het pak 50 centimeter te verstellen. Het hulpmiddel kan per arm een gewicht 2,27 tot 6,8 kilogram overnemen van werknemers, waardoor het gewicht dat werknemers zelf moeten dragen wordt teruggedrongen. Ford wijst erop dat de EksoVest lichtgewicht en klein is, waardoor werknemers die het pak dragen hun armen vrij en eenvoudig kunnen bewegen. Het pak weegt 4,3 kilogram.
Ekso Bionics meldt dat het exoskelet in de automotive industrie voor uiteenlopende toepassingen kan worden gebruikt. Denk hierbij aan toepassingen waarbij werknemers elektrisch gereedschap gebruiken, maar ook aan toepassingen waarbij zij met de hand componenten manipuleren. Zo is het pak gericht op werknemers die onder meer werken met schroefboormachines, slagmoersleutels, momentsleutels en verfspuiten, maar ook op medewerkers die bijvoorbeeld brandstofleidingen aansluiten of zware onderdelen zoals hitteschilden, beschermplaten en bumpers moeten tillen.
De EksoVest’s zijn eerder door Ford getest tijdens een proefprojecten in een tweetal fabrieken in de Amerikaanse staat Michigan: de Michigan Assembly Plant in Wayne en de Flat Rock Assembly Plant in Flat Rock. De feedback van Ford werknemers die tijdens deze twee projecten is verzameld is ingezet om de technologie verder te verfijnen. Op basis van de resultaten van deze proefprojecten heeft Ford nu dus besloten definitief in te zetten op het gebruik van de exoskeletten en deze wereldwijd uit te rollen in fabrieken.
De exoskeletten worden ingezet in 15 fabrieken van de autofabrikant in zeven landen wereldwijd. Ford meldt dat de exoskeletten worden gebruikt in alle assemblagefaciliteiten van het bedrijf in Noord-Amerika, terwijl de pakken ook in fabrieken in zowel Azië, Europa als Zuid-Amerika worden ingezet.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Ford (foto)
Bron: Ekso Bionics