maart 2022 - Jaarbeurs
High tech / 16 november 2021

Jungheinrich neemt ARM-startup arculus over

Jungheinrich neemt het Duitse arculus over. arculus is gespecialiseerd in autonome mobiele robots (AMR’s), modulaire productieplatforms en softwareoplossingen voor mobiele automatisering.

In de groeistrategie 2025+ van Jungheinrich speelt automatisering een belangrijk rol. De overname van arculus maakt onderdeel uit van deze strategie. arculus beschikt over locaties in München, Ingolstadt, Stuttgart en Dresden.

Wie is arculus?

Met de overname voegt Jungheinrich de hardware- en softwareoplossingen van arculus aan zijn portfolio toe. De startup ontwikkelde onder meer een eigen AMR genaamd arculee. Dit is een AMR die geschikt is voor ladingen met een maximaal gewicht van een ton, die veilig kan samenwerken met mensen. De AMR kan over-the-air van upgrades worden voorzien en aangestuurd worden via een webgebaseerde gebruikersinterface.

Jungheinrich gaat de AMR van arculus leveren (foto: Jungheinrich)
Jungheinrich gaat de AMR van arculus leveren (foto: Jungheinrich)

arculus levert ook een softwareplatform dat zorgt voor een ‘flexibele product flow, goods-to-person materiaalafhandeling en open fleet management’. Dit platform heet het Modular Production System. Het integreert met de arculee, maar ook met AMR’s en AGV’s van andere leveranciers. Deze mobiele robots kunnen via het platform centraal worden beheerd.

Het Modular Production System is – zoals de naam al doet vermoeden – modulair en kan zo worden toegespitst voor uiteenlopende industriële omgevingen. arculus meldt dat het platform kan worden aangepast op iedere vraag. Het systeem is zelflerend en optimaliseert naarmate het langer wordt gebruik zijn prestaties. Het systeem is compatibel met iedere Enterprise Resource Planning (ERP), Manufacturing Execution System (MES) of Warehouse Management System (WMS). Het gaat hierbij om zowel cloud-gebaseerde als on-premises oplossingen.

Gevestigde speler in markt voor mobiele robots

Jungheinrich is al lange tijd actief op de markt voor mobiele robots. Het bedrijf richt zich hierbij onder meer op de ontwikkeling van AGV’s, die specifiek bedoeld zijn voor het autonoom vervoeren van pallets. De eerste AGV van het bedrijf verscheen in 1962 op de markt.

Op dit moment levert Jungheinrich verschillende soorten AGV’s. Deze variëren van elektrische palletwagens en stapelaars tot elektrische trekkers en hoogheffende AGV’s. De oplossingen zijn voorzien van een logistieke interface die integreert met ieder ERP-systeem.

Automatisch opslagsystemen

Naast mobiele robots levert Jungheinrich ook automatisch opslagsystemen. Denk hierbij aan magazijnkranen en geautomatiseerde smallegangentrucks die goederen in een magazijn naar de juiste plaats van bestemming brengen. De magazijnkranen – geautomatiseerde machines die tussen stellingen bewegen – kunnen opereren in een gesloten omgeving, zonder dat hierbij mensen aanwezig zijn.

Ook levert Jungheinrich automatische of semi-automatische orderpickingsystemen. Bij de semi-automatische variant bieden de orderpicktrucks ondersteuning bij het navigeren. Orderpickers hoeven hierdoor alleen nog het juiste aantal artikelen te pakken en deze op de ladingdrager te plaatsen. Bij een automatisch orderpicksysteem gaat dit proces volledig automatisch; waardoor nauwelijks tot geen tijd verloren gaat met lopen.

‘Expertise aanzienlijk uitgebreid’

Dr. Lars Brzoska, CEO van Jungheinrich, licht de voordelen van de overname toe: “Met de overname van arculus hebben we onze expertise op het gebied van automatisering aanzienlijk kunnen uitbreiden. Belangrijke toepassingsgebieden – zoals good-to-person orderpicking – zullen een aanhoudend sterke groei doormaken, niet in de laatste plaats vanwege de steeds toenemende groei van e-commerce. Met het team van arculus kunnen wij een sterke groeisynergie realiseren en belangrijke toekomstige actiegebieden in geautomatiseerde magazijnlogistiek bedienen. Samen zetten wij een volgende stap naar het magazijn van de toekomst.”

Het is niet de eerste keer dat Jungheinrich een speler in de markt voor mobiele robots overneemt. Het bedrijf nam in september 2020 het bedrijf Magazino over. Deze Duitse start-up ontwikkelt autonome robots voor gebruik in magazijn. Het bedrijf levert specifiek twee robots: de autonome picking robot TORU voor kleine dozen en de SOTO robot voor het ondersteunen van industriële productie.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

E-boiler vervangt gasgestookte stoomketel in Eemscentrale

E-boiler vervangt gasgestookte stoomketel in Eemscentrale

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 03-12-2024
(productnews)
ENGIE gaat een E-boiler op groene stroom plaatsen in de Eemscentrale. De E-boiler vervangt een gasgestookte stoomketel. Een...
ENGIE gaat een E-boiler op groene stroom plaatsen in de Eemscentrale. De E-boiler vervangt een gasgestookte stoomketel. Een stoomketel in een elektriciteitscentrale verwarmt water tot stoom. In veel gevallen gebeurt...
Energie / 03-12-2024
Lees meer

Philips maakt geïntegreerde diagnostiekportfolio beschikbaar via de cloud

(productnews)
Philips breidt zijn samenwerking met Amazon Web Services (AWS) uit. Het bedrijf maakt zijn geïntegreerde...
Philips breidt zijn samenwerking met Amazon Web Services (AWS) uit. Het bedrijf maakt zijn geïntegreerde diagnostiekportfolio, bestaande uit radiologie, digitale pathologie, cardiologie en AI-visualisatieoplossingen, via de cloud beschikbaar....
Medisch & Zorg / 03-12-2024
Lees meer

Hyundai en Kia presenteren exoskelet

Hyundai en Kia presenteren exoskelet

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 02-12-2024
(productnews)
Hyundai en Kia, beide onderdeel van Hyundai Motor Company, lanceren een exoskelet gericht op industrieel gebruik: de X-ble...
Hyundai en Kia, beide onderdeel van Hyundai Motor Company, lanceren een exoskelet gericht op industrieel gebruik: de X-ble Shoulder. Het exoskelet verhoogt de efficiëntie en productiviteit van de drager, terwijl...
Automotive / 02-12-2024
Lees meer

Bijna 95% van de organisaties in de industriële sector is het afgelopen jaar getroffen door cyberaanvallen

(productnews)
Uit onderzoek van Kaspersky blijkt dat bijna 95 procent van de industriële organisaties een cybersecurity-incident heeft...
Uit onderzoek van Kaspersky blijkt dat bijna 95 procent van de industriële organisaties een cybersecurity-incident heeft gehad in de afgelopen twaalf maanden. Het onderzoek onder 203 Nederlandse C-level besluitvormers belicht...
Algemeen / 02-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven