Jungheinrich neemt een belang in de robotica startup Magazino uit het Duitse München. Met de investering wil de leverancier van intralogistieke oplossingen de ontwikkeling van zijn geautomatiseerde voertuigen versnellen.
Automatisering is één van de grootste groeipijlers binnen intralogistiek. Jungheinrich verwacht dat dit segment de komende jaren een dubbelcijferige groei laat zien. Onder meer de aanhoudende sterke groei van online handel in combinatie met het wereldwijde tekort aan geschoolde logistieke medewerkers, met name heftruckchauffeurs, draagt hieraan bij. Met de investering in Magazino speelt Jungheinrich hierop in.
Magazino is een Duitse start-up die autonome robots voor magazijnen ontwikkeld. Het bedrijf levert twee robots: de autonome picking robot voor kleine dozen TORU en de robot voor de ondersteuning van industriële productie SOTO. TORU is in staat zelfstandig individuele dozen uit een magazijn te halen en deze naar een inpakstation te vervoeren. De robot maakt hiervoor geen gebruik van een infrastructuur zoals conventionele automatisch geleide voertuigen (AGV), maar vindt zijn weg met behulp van 2D- en 3D-camera’s, sensoren, intelligente algoritmes en het besturingssysteem ACROS.AI van Magazino.
De robot maakt gebruik van een vacuümgrijper om dozen op te pakken. Deze kunnen maximaal 390 x 290 x 145 mm (LxBxH) groot zijn en 5,8 kilogram wegen. De grijper is op een telescopische arm geplaatst, waardoor ook dozen op de bovenste plank kunnen worden bereikt. Deze dozen worden vervolgens in een ingebouwde opslagruimte vervoerd, waarbij tot 16 stuks gelijktijdig vervoerd kunnen worden.
De SOTO is een mobiele robot die industriële productie ondersteunt. Het systeem is bedoeld om productiesystemen just-in-team van de juiste materialen te voorzien. De robot kan tot 20 uur per dag operationeel zijn en werkt volledig autonoom. Magazino stelt dat SOTO productieprocessen hiermee niet alleen efficiënter maakt, maar ook aanzienlijk goedkoper. Net als TORU vindt SOTO zijn weg met behulp van camera’s, sensoren en software.
Het bedrijf brengt volgende jaar de tweede generatie van de SOTO op de markt. Deze is ten opzichte van de eerste generatie onder meer voorzien van een grotere transportcapaciteit, omnidirectionele aandrijving en verbeterd rijgedrag.
Zowel de TORU als SOTO maken gebruik van ACROS.AI, een besturingssysteem voor mobiele robots ontwikkeld door Magazino. De startup omschrijft dit systeem als het ‘brein van de robots van de toekomst’. ACROS.AI staat voor ‘Advanced Cooperative Robot Operating System, powered by A.I.’. De software toolkit is bedoeld voor ‘coöperatieve robots in onzekere en dynamische omgevingen’.
De software is modulair en bestaat uit configurabele apps op basis van industriestandaarden. De toolkit is gericht op fabrikanten van robots en AGV’s, en stelt hen in staat software samen te stellen voor deze apparaten. “Magazino is een jong, zeer innovatief bedrijf dat uitstekende ervaring heeft op het gebied van navigatie- en besturingssoftware voor mobiele automatisering. Deze investering ligt in lijn met onze strategie op het gebied van automatisering. Het zal een bijdrage leveren aan het versnellen van onze inspanningen wat betreft de uitbreiding van onze geautomatiseerde voertuigen”, zegt Dr. Lars Brzoska, voorzitter van de Raad van Management van Jungheinrich.
Jungheinrich is een gevestigde speler in de markt voor AGV’s; het bedrijf bracht in 1962 zijn eerste AGV op de markt. Op dit moment levert het bedrijf verschillende AGV’s, waaronder de elektrische palletwagen ERE 225a, autonome stapelaar ERC 215a en de elektrische trekker EZS 350a. Andere AGV’s zijn de orderpicktruck EKS 215a en de EKX 516a en ETX 515a voor smalle gangen.
Auteur: Wouter Hoeffnagel