Zoon doet eindexamen. Dat is spannend. Voor hem, maar ook voor mij. Hij is mijn oudste kind, dus alles wat ik met hem meemaak, is een primeur. Natuurlijk heb ik zelf ook ooit examen gedaan, maar tegenwoordig gaat dat er toch anders aan toe. Ook omdat hij op het Technasium zit. Die opleiding had je in mijn middelbareschooltijd nog niet.
Praktijkopdrachten
Het Technasium biedt bèta-onderwijs op havo- en vwo-niveau. Alles draait om het vak Onderzoek & Ontwerpen (O&O) waarbij leerlingen in teamverband projectmatig aan praktijkopdrachten werken. Dat gebeurt vanaf de brugklas tot en met het examen. Zo ontwikkelen ze vaardigheden als creativiteit, ondernemendheid, samenwerken, inventiviteit, communicatie, plannen, projectmatig werken, organiseren en proces- en kennisgericht werken. Skills die uitstekend van pas komen bij betatechnische vervolgstudies en technische beroepen.
Voor het O&O-examen doet zoon in een team met 3 klasgenoten zijn meesterproef. Hiervoor hebben ze zelf een opdrachtgever en een expertbegeleider gezocht (handig gebruikmakend van mijn technische netwerk).
3D Makers Zone
Hun opdrachtgever vonden ze bij 3D Makers Zone in Haarlem. Bedrijven en studenten kunnen daar terecht voor professioneel 3D-printen, high-end 3D-scannen en design voor 3D-printen. Deze opdrachtgever heeft ze uitgedaagd een longboard (dat is geen skateboard aldus zoon) te ontwerpen en onderdelen hiervan te vervaardigen m.b.v. 3D-printtechnologie. Maar de jongeheren leggen de lat nog een stukje hoger. Hun longboard zal worden aangedreven door een elektromotor.
Met interesse en bewondering kijk ik soms bij zoon over z’n schouder mee als hij op de PC bezig is met de digitale ‘bouwtekeningen’ om het longboard driedimensionaal te kunnen printen. Dit is zijn specialisme in het team. Hij kan hiervoor rekenen op tips van deskundigen bij 3D Makers Zone.
Kracht van LinkedIn
De heren zaten nog wel in hun maag met de elektromotor. Waar konden ze experts op elektromotorgebied vinden? ‘Zal ik een oproep via Linkedin doen?’ vroeg ik voorzichtig. Dat mocht. En wat toen gebeurde was hartverwarmend èn liet de kracht van dit professionele netwerk zien. Het bericht is tientallen keren gedeeld en nog vaker geliked. Meer dan 10.000 personen hebben het gezien en diverse personen en bedrijven boden aan te helpen. Er werd zelfs een instructieboek toegestuurd.
Mooi om te zien dat technische specialisten in actie komen als jonge techneuten hun hulp nodig hebben. En het bewijs is geleverd dat je via sociale media echt wel techneuten kunt bereiken. Als ze het nut er maar van inzien.
Uitdagend onderwijs
In maart presenteert zoon met zijn teamgenoten het eindresultaat. Zijn docent, de opdrachtgever en de expertbegeleider gaan hun project beoordelen. Maar weet je wat zo mooi is? Zoon zei laatst: ‘Stel dat we geen voldoende halen voor onze meesterproef, dan ben ik toch tevreden over ons project. Want ik heb zoveel geleerd. Ik weet hoe ik mensen kan benaderen en zaken voor elkaar krijg, ik kan met software werken om voorwerpen 3D te ontwerpen en te printen, ik heb leren lasersnijden en weet nu best veel over elektromotoren.’
Kijk, dat is dus wat uitdagend onderwijs zoals het Technasium met jongeren doet.