maart 2022 - Jaarbeurs
High tech / 01 augustus 2017

Nederlands bedrijf introduceert eerste zelfmonteerbare exoskelet ter wereld

Het Delftse Laevo introduceert de Laevo V2.5, het eerste zelfmonteerbare exoskelet ter wereld. Het exoskelet is al in gebruik genomen door bedrijven als PON Logistics, Geodis Logistics, John Deere, ENGIE Cofely, Daher en WTH.

Een exoskelet is een skelet dat aan de buitenzijde van het lichaam wordt gedragen. Dergelijke hulpmiddelen kennen we uit de medische wereld, maar kunnen ook interessant zijn voor onder andere de maakindustrie. Hier kunnen exoskeletten medewerkers ondersteunen bij het uitvoeren van belastende werkzaamheden om zo werkgerelateerde rugklachten en -pijnen te verlichten, verhelpen of voorkomen.

Belasting van de rug met 40% terugdringen

“Medewerkers zijn fitter na een lange werkdag dankzij deze skeletten”, legt Sjors van Enckevort, sitemanager Contract Logistics bij GEODIS in Venlo, uit. Geodis is één van de bedrijven die de Laevo V2.5 in gebruik heeft genomen. Indien een werknemer vooroverbuigt, duwt de veer in het exoskelet terug zodat de belasting van de rug met 40% wordt teruggedrongen. Momenteel maken drie werknemers in het distributiecentrum van Geodis in Venlo gebruik van een gepersonaliseerd exoskelet. Het bedrijf stelt dat werknemers die per dag meer dan 4.000 kg tillen kunnen profiteren van de ondersteuning die het exoskelet biedt. 

Een werknemer van Geodis met het Laevo V2.5 exoskelet

Opvallend aan de Laevo V2.5 is de mogelijkheid zelf onderdelen uit te wisselen en zowel de breedte, lengte als werkingshoek van het exoskelet tot in detail in te stellen. Werknemers kunnen hierdoor het exoskelet zo instellen dat hun lichaam optimaal wordt ondersteund. Dit maakt het mogelijk meerdere werknemers gebruik te laten maken van één exoskelet, wat vooral voor bedrijven met veel uitvoerend personeel interessant is. Zij hoeven hierdoor niet voor iedere werknemer een los exoskelet aan te schaffen. De Laevo V2.5 is verkrijgbaar vanaf de zomer 2017.

MAX van suitX

Laevo is niet het enige bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van exoskeletten voor de maakindustrie. Ook het Amerikaanse suitX werkt al langer aan een dergelijk exoskelet, dat onder de naam MAX (Modular Agile eXoskeleton) op de markt is gebracht. MAX bestaat uit drie modules: backX, shoulderX en legX. Deze modules kunnen afhankelijk van de behoefte naar wens worden gecombineerd. Zo kunnen de modules individueel van elkaar worden gedragen of kunnen de modules worden gecombineerd tot een volledig exoskelet. Het is ook mogelijk bijvoorbeeld alleen backX en shoulderX in te zetten. 

Net als de Laevo V2.5 is de MAX bedoeld om werknemers te ontlasten bij het uitvoeren van lichamelijke werkzaamheden. Het pak ondersteunt werknemers onder andere bij het tillen van zware objecten, het werken boven hun macht en het door de knieën gaan. Een andere overeenkomst is het feit dat zowel de Laevo V2.5 als de MAX volledig automatisch werken en werknemers het pak dus niet hoeven aan te sturen. 

Robo-Mate

Ook binnen het Europese onderzoeksproject Robo-Mate wordt gewerkt aan een exoskelet dat de lichamelijke belasting moet verminderen bij het uitvoeren van handmatige werkzaamheden. Twaalf partijen uit zeven verschillenden landen zijn betrokken bij het project, waaronder het Nederlandse TNO. Het onderzoeksinstituut stelt dat in onder andere de automotive sector, de voedselverwerkende industrie en in magazijnen relatief zware lasten worden gehanteerd en getild, veelal met piekbelastingen en vaak in niet optimale houdingen. Dit levert grote risico’s op letsel op, wat kan leiden tot een lage productiviteit, langdurige uitval van werknemers en zelfs arbeidsongeschiktheid. TNO wijst erop dat in de Europese Unie 44 miljoen werknemers getroffen zijn door werkplek spier- en skeletaandoeningen. Op jaarbasis brengt dit een kostenpost van ruim 240 miljard euro met zich mee. 

Met Robo-Mate willen de betrokken partijen een oplossing bieden voor dit probleem. Het project heeft als doel een intelligent, eenvoudig te manoeuvreren en draagbaar exoskelet te ontwikkelen die werknemers ondersteunt bij handmatige werkzaamheden. Het project is in 2015 van start gegaan en heeft een looptijd van drie jaar. 

Meer informatie

Meer informatie over Laevo V2.5 van Laevo is hier te vinden, terwijl meer informatie over de MAX van suitX op de website van suitX beschikbaar is. Voor meer informatie over het Robo-Mate project kunt u terecht op de website van TNO.
 

Door: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Kabinet tekent intentieverklaringen met twee bedrijven voor CO2-reductie

(productnews)
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige...
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige week samen met provincies en twee bedrijven intentieverklaringen voor het sneller terugdringen...
Algemeen / 15-10-2024
Lees meer

Productie van Nederlandse industrie licht gedaald

Productie van Nederlandse industrie licht gedaald

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 15-10-2024
(productnews)
De productie van de Nederlandse industrie is in augustus 0,5 procent teruglopen ten opzichte van dezelfde maand een jaar...
De productie van de Nederlandse industrie is in augustus 0,5 procent teruglopen ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Wel is de krimp kleiner dan in de zeven voorgaande...
Algemeen / 15-10-2024
Lees meer

GLS Netherlands robotiseert pakketverwerking in Utrechts sorteercentrum

(productnews)
Pakketbezorger GLS Netherlands neemt een Robotic Singulator in gebruik. Het gaat om ROSI, geleverd en geïnstalleerd door...
Pakketbezorger GLS Netherlands neemt een Robotic Singulator in gebruik. Het gaat om ROSI, geleverd en geïnstalleerd door AWL. De robotoplossing tilt de efficiëntie van pakketverwerking bij GLS naar een hoger...
High tech / 14-10-2024
Lees meer

Duurzame auto Phoenix heeft closed-loop recycle-percentage van 75 procent

(productnews)
Phoenix is de nieuwste en zeer duurzame elektrische auto van studenten van de TU Eindhoven. Door slimme assemblage en het...
Phoenix is de nieuwste en zeer duurzame elektrische auto van studenten van de TU Eindhoven. Door slimme assemblage en het gebruik van monomateriaalstructuren kan het voertuig voor maar liefst 75...
Automotive / 14-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven