In Nederland worden steeds meer gebouwen smart, hetzij direct bij de nieuwbouw hetzij bij een renovatie of transformatie. Het mooie is dat smart buildings met elkaar kunnen ‘praten’ om samen een smart city te vormen.
Bij de ontwikkeling van slimme gebouwen komen informatietechnologie en de bouwwereld samen, de techniek wordt daarbij geïntegreerd. Nu is het nog zo dat de installaties en de netwerkinfrastructuur door twee (of meer) aparte partijen worden gerealiseerd. Waarschijnlijk schuift dat in de komende jaren steeds dicht naar elkaar toe.
Centraal systeem
Voor een smart building is een IP-infrastructuur nodig, dat erop is gericht om de verlichting, zonwering, kantoorautomatisering en klimaatinstallatie vanuit één centraal punt aan te sturen. Door de informatie die daar binnenkomt te analyseren, kan vastgesteld worden hoe het gebouw gebruikt wordt, en hoeveel het verbruikt. Dat levert aanknopingspunten op om de installaties en systemen nog verder te optimaliseren met slimme technieken. Elk gebouw is anders qua mogelijkheden en voorwaarden, maar ieder gebouw kan in principe ‘smart’ gemaakt worden. Het voordeel van nieuwbouw is natuurlijk dat een IP-structuur direct aangelegd kan worden. Dat maakt het managen en een eventuele uitbreiding met nieuwe technieken of systemen eenvoudig.
Smartphone onmisbaar
Het doel van een smart building is dat de werk- en/of leefomgeving verbeterd wordt. Dat kan met slimme innovatieve technieken die de prestaties en het welbevinden van de gebruikers van het gebouw positief beïnvloeden, maar die ook zorgen ook voor nieuwe mogelijkheden met het oog op klimaat, licht, energieverbruik en het gebruik van de ruimte. In een smart kantoorgebouw kan een medewerker zelf dingen regelen, zoals temperatuur, luchtvochtigheid, licht, zittend of staand werken. Bureaus onthouden bijvoorbeeld de ingestelde hoogte en verhoudingen van medewerkers. Met behulp van sensoren wordt de bezettingsgraad in kantoortuinen en vergaderruimtes bijgehouden en dat scheelt tijd en ergernis. Ook in de bijbehorende parkeergarage van het smart kantoorgebouw is dat toe te passen, zodat medewerkers en bezoekers rechtstreeks naar een vrije plek worden geleid. In een smart building is de smartphone onmisbaar. Daarmee logt de gebruiker in, wordt hij/zij toegelaten, reserveert een bureau of ruimte, opent deuren en een kluisje en noem maar op.
Van smart building naar smart city
In Nederland worden steeds meer gebouwen smart, hetzij als nieuwbouw hetzij bij een renovatie of transformatie. Het mooie is dat smart buildings met elkaar kunnen ‘praten’. En dat kan leiden tot een smart city waarbij bijvoorbeeld gebouwen aangeven in welk van de flexkantoren nog een werkplek beschikbaar is. Maar het aantal mogelijkheden is enorm. In Nederland ligt een goede IT-infrastructuur om smart cities mogelijk te maken, maar er zijn nog te weinig smart buildings die data leveren. Een uitzondering is Amsterdam, dat net als Bristol en Barcelona een van de voorlopers is. Singapore gaat nog een stap verder, die stadstaat wil de eerste smart nation van de wereld worden. Wat is er dan zo mooi aan een smart city? De voordelen liggen vooral op het gebied van bestuur en beheer. Er is winst te behalen op het gebied van de administratie, maar ook voor bibliotheken, ziekenhuizen, transportsystemen en gas, elektriciteit en water. Door processen in de stad efficiënter te laten verlopen gaat de levenskwaliteit omhoog en wordt de afstand tussen de inwoners en het bestuur kleiner. Informatie wordt belangrijker en systemen gaan steeds nauwer samenwerken. Techniek speelt bij al die ontwikkelingen de hoofdrol. Dat betekent dat installateurs er zeker mee te maken krijgen en… dat het werk gaat opleveren.